Hiperboriečiai senovės liudijimuose
Jei apie Atlantidą senovėje rašė tik
Platonas, tai Hiperborėją minėjo daugelis autorių.
Skaitykite Herodoto Istorijos fragmentus apie hiperborėjus
Dar Antikos laikais apie Hiperborėją rašė Himerijus (Kalbos), Pindaras (Istmės odės),
Plinijus (Gamtos istorija), Herodotas (Istorija),
Pausanijus (Elados aprašymas) ir kt.
Pirmasis hiperboriečius paminėjo Homeras Himne Dionisui (7-6 a.pr.m.e.), kur jų
pavadinimas atitiko pasaulio krašto sampratą. Jų pavadinimas reikia esantys už šiaurės
vėjo. Atrodo, kad Hekatėjas juos tapatino su lokriečiais.
Plečiantis geografinėms žinioms, jų gyvenamoji vieta buvo vis labiau nutolinama už Danubės upės, prie tariamų
Rifėjų kalnų,
saloje priešais keltus, o 11 a. juos pradėta tapatinti su skandinavais.
Hiperboriečiai gyveno šiaurėje, kur visada šviesu ir kur Apolonas praleidžia žiemos
mėnesius. Saulės dievas kartais buvo vadinamas hiperboriečių Apolonu ir sakyta, kad jis pas juos atvyksta kas 19 m.
Manyta, kad ten buvo ir Hesperidžių sodai. Sakyta, kad hiperboriečiai
gyveno po 1000 m., bet, kai pabosdavo gyvenimas, nuo olos šokdavo į jūrą. Jie laikėsi daugybės dorybių, buvo vegetarai.
Herodoto naudotais šaltiniais greičiausiai buvo Hekatėjus iš Mileto
(dvitomis Kelionės po žemę) Homeras, Hesiodas (Epigonė) ir
(pseudo-)Aristėjas iš Prokoneso*) (neišlikusi poema
Arimaspų legenda), Jonijos geografai. Pataisas galėjo padaryti pagal žodinius paliudijimus:
Juodosios jūros graikų, isedonų, skitų, argipėjų, deliečių.
Hekatėjas (apie 500 m. pr.m.e.) rašė, kad šventoji Hiperborėja, sukurta pagal sferų pavyzdį, randasi
srityse už keltų žemių saloje vandenyne. Pagal graikus, atseit, ir Apolono šventykla Delfuose pastatyta
Hiperborėjos statytojų. Iš čia, gulbių traukiama karieta, jis skrido pas hiperboriečius. Sakoma, kad graikų
poetas Aristėjas, šamaniškai sučiuptas, keliavo į Hiperborėją, valdomą Apolono. Mistinė sielų kelionė į
Hiperborėją yra paplitus tema graikų literatūroje.
Herodoto pasakojimą apie hiperboriečius pradeda perdirbta (pseudo-)Aristėjo poema,
tvirtinant, kad hiperboriečiai gyvena šiauriniame žemyno pakraštyje, nesikilnoja iš vietos į
vietą ir nesivaržo dėl kaimyninių žemių [4:13-15]. Herodotas netgi pabrėžė, kad Aristėjas tą informaciją papasakojo isedonų.
Toliau Herodotas šiaurę aprašė kaip negyvenamą dėl šalčio ir neturinčią dirbamos žemės
[4:20; 4:28-29]. Informacija apie žemes, esančias už argipėjų yra nepatikima ir Herodotas
laiko nesąmone pasakojimus apie ožiažmogius ir žmones, miegančius po 6 mėn. [4:24-25].
Tačiau tai gali būti alegorinės nuorodos į barbarus, dėvinčius kailius, ir dienos-nakties trukmę
Arktikoje. Sunkiau su isedonų pasakojimais apie vienaakius žmones ir auksą saugančius
grifus [3:115-116]. Kartais padeda paties Herodoto komentarai,pvz., pateikęs skitų
įsitikinimus, kad šiaurė nepasiekiama dėl kalnų ir perėjas saugančių pūkų, jis spėja, kad kalbama apie sniegą ir pūgas [4:30-31].
Pagal deliečių apibendrintus pasakojimus, Herodoto laikmečiu hiperboriečiai Apolono
kultui Delo saloje siuntė kviečių šiaudais aprištas šventąsias dovanas. Praeityje dovanas
nešė dvi nekaltos merginos, Hyperochė ir Laodikė, kurias saugojo 5-i perferėjai (asociacija su
"periferija"?) vyrai. Kai pasiuntinės nesugrįžo, hiperboriečiai pradėjo ieškoti mainų tarpininkų
įvairiose tautose (panašią sistemą Herodotas matė pas trakus ir peonus). Herodotas
pažymėjo, kad deliečiai vis dar gedi negrįžusių pasiuntinių (vaikai nusikirpę plaukus) ir turi
apeigas jų pirmtakėms Argė ir Opė (kurių pašlovinimui Olenas iš Likijos parašė himną), kurios
atvyko į Delą pagerbti Apolono ir Artemidės (kai vėlesnės pasiuntinės atvyko pagerbti
Eileitijos) [4:33-35].
Kiti hiperboriečių paminėjimai daugiausia susiję su literatūra, ypač poezija. 5 a.pr.m.e.
Sicilijos tironų remiamas Bakchilido 476 m.pr.m.e. Hiero pergalę karo vežimų lenktynėse
šlovinančiame himne, Apolonas atsilygina senam žmogui ir jo dukroms už gausią auką
Delfams, pasiųsdamas juos gyventi pas hiperboriečius.
Ir populiaresnio Pindaro (518-446 m.pr.m.e.) odėse irgi šlovinami laimėję atletai.
Hiperboriečiai minimi "Pytijos odėse" (apie 498 m.pr.m.e), šlovinančiose Hipoklėjo iš
Tesalijos už pergalę jaunuolių lenktynėse. Jose pasakojama, kaip Persėjas puotavo pas hiperboriečius ir stebėjo jų gyvenimą:
"Nei jūra, nei pėsčiomis nepasieksite nuostabaus hiperboriečių krašto
Kartą Persėjas, savo
tautos valdovas, atėjo pas juos ir ten puotavo. Jis rado juos aukojančias gausias asilų aukas
dievui. Ir jų iškilmėse bei Apolono šlovinime jį labiausiai džiugino ir prajuokino tų laukinių
arogancija. Mūza irgi dalyvauja jų papročiuose; aplink šoka merginos, skambant lyrų ir fleitų
garsams. Jų galvas puošia aukso laurų vainikai, linksmai šokyje sukantis. Jokios ligos ir
senatvės negalios nevargina tos šv.tautos, kaip ir sunkus triūsas ir kovos. Gyvena jie
nebijodami Nemezidės bausmės. Taip kadaise Danajės sūnus, stiprus dvasia, atėjo pas tuos pašlovintus žmones; ir ten jį palydėjo Atėnė" [10:25-45].
Pindaro "Istmės odėse" hiperboriečių kraštas minimas kaip žinomo pasaulio pakraštys
[6:20-25], "Olimpinėse odėse" kaip graikų religinių papročių įkūrėjus, - tokių, kaip alyvų girlianda nugalėtojui [3:15-20].
Hiperboriečių prabanga gali būti siejama su prekyba gintaru
["Gintaro kelias" gyvavo nuo pat 1000 m.pr.m.e.]. Juk ir Herodotas pastebėjo:
"Atrodo, kad šalys, esančios prie gyvenamo pasaulio pakraščio, gamina dalykus, kurie yra
rečiausi ir nuostabiausi" [3:116]. Įdomu, kad su hiperboriečiais siejama vien kas yra teigiama (iš svetur atėjusių dalykų).
Diodoras Sicilietis (apie 100 m.pr.m.e.) aprašė Pytėjo iš Masilijos kelionę aplink Britaniją
(apie 300 m.pr.m.e.). Jis rašė:
Apie tuos, kurie minimi senuosiuose mituose, Hekatėjaus ir kitų, sakoma, kad srityse už keltų (galų) kraštų vandenyje yra
sala ne mažesnė už Siciliją. Ši sala, minima, yra šiaurėje ir joje gyvena hiperborėjai, taip vadinami, nes jie yra anapus taško,
kur pučia šiaurės vėjas; ir kad kraštas yra derlingas visiems pasėliams, nes gana palankus klimatas leidžia nuimti du derlius per metus.
Diodoras rėmėsi
Hekatėjo apie 500 m. pr.m.e. užrašytomis legenda apie
gyventojų prie Egėjo jūros ryšius su hiperboriečiais: "Jie turi savo kalbą ir yra labai draugiškai
nusiteikę graikų atžvilgiu, o ypač atėniečių ir deliečių, ką paveldėjo iš senųjų laikų". Taipogi
minima, kad kai kurie graikai lankėsi pas hiperboriečius su brangiomis dovanomis su užrašais
graikiškomis raidėmis. "Ir taipogi senovėje hiperborietis Abaris atvyko į Graikiją ir atnaujino
gerus santykius su deliečiais".
Hekatėjas iš Abderos (4 a.pr.m.e.) rašė (Apie hiperborėjus) apie didelę salą į šiaurę nuo galų, kurioje gyveno hiperborėjai.
Jų pagrindinis dievas buvo Apolonas [Saulės dievas, kurio garbei grojo arfa ir dainavo].
Jie turėjo jam skirtą miestą su išskirtine apvalia šventykla [tai sudarė prielaidoms apie Britaniją ir Stounhendžą].
"Taipogi sakoma, kad šioje saloje Mėnulis pasirodo taip arti Žemės, kad jame matomi
žemės formos ir kad Apolonas aplanko salą kas 19 m., per kuriuos žvaigždės padaro
savo ratą - ir todėl graikai 19 m. ciklą vadina didžiaisiais metais. Atvykęs dievas
groja arfa ir šoka savimi patenkintas kiekvieną naktį nuo pavasario lygiadienio iki
Plejadžių patekėjimo. Aukščiausia miesto valdžia ir švenčiausioji vieta priklauso
vadinamiems Borėdais, kurie yra Borėjo palikuonys, kuriems visąlaik priklausė valdymas".
Kitos žinios apie hiperborėjus randamos mituose apie Orfėjų. Kai Dionisas įsigalėjo Trakijoje, Orfėjas nemanė jo garbint,
o skelbė trakiečiams apie aukojimo blogybes. Jis mokė apie kitas šventąsias paslaptis, siejamas su Apolonu, kurį laikė
didžiausiu iš dievų. Tai įsiutino Dionisą. Jis pasiuntė mainades į Apolono šventyklą, kurios žyniu buvo Orfėjas. Jos įsiveržė,
nužudė savo vyrus, susirinkusius paklausyti Orfėjaus, nurovė Orfėjaus galūnes ir jo galvą įmetė į Hebro upę,
kuria ji plaukė tebedainuodama. Ją nunešė į Lesbo salą [pagal kitą versiją,
Orfėją žaibu nutrenkė Dzeusas už dievų paslapčių atskleidimą].
Plinijus Vyresnysis "Gamtos istorijoje" rašė:
"Už šių [Ripėjų] kalnų, Akvilono pusėje, laiminga
tauta (jei galima tuo tikėti), vadinama hiperborėjais, sulaukia labai pagarbaus amžiaus ir
garsėja nuostabiomis legendomis. Tikima, kad ten yra pasaulio kilpos ir dangaus šviesulių
apsisukimų ribos. Saulė ten šviečia pusę metų, ir tai tik viena diena, kai Saulė nepasislepia
(kaip apie tai manytų neišmanantys) nuo pavasario iki rudens lygiadienių; šviesuliai ten
pateka tik kartą per vasaros saulėgrįžą, o nusileidžia žiemą. Šalis ta visa apšviečiama Saulės,
su palankiu klimatu ir be atšiaurių vėjų. Tų gyventojų buveinėmis yra girios ir miškai; Dievų
kultą palaiko atskiri žmonės ir visa bendruomenė; ten nežinomi kivirčai ir visokios ligos. Mirtis
ateina tik persisotinus gyvenimu
Negalima suabejoti šios tautos egzistavimu" [IV 26].
Iš šios ištraukos galime padaryti kelias svarbias išvadas. Kraštas yra ten, kur Saulė
nenusileidžia kelis mėnesius. Tai gali būti tik poliarinė sritis, kuri rusų folklore vadinta Saulės
karalyste (pažodžiui tiksliau, "po Saule"). Antra, klimatas šiaurėje buvo kitoks nei dabar, ką
patvirtina ir naujausi Škotijos šiaurėje atlikti tyrinėjimai tik prieš 4000 m. šioje platumoje
klimatas buvo kaip Viduržemio jūros rajone ir čia veisėsi daug šilumą mėgstančių gyvūnų.
Rusijos paleontologai ir okeanografai, kaip ir JAV ir Kanados mokslininkai, nustatė, kad prieš
30-15 tūkst. Metų Arktikos klimatas buvo švelnesnis, o Arkties vandenynas buvo šiltas. Jų
nuomone, Viskonsino apledėjimo metu Arkties vandenyno viduryje egzistavo pakenčiamo
klimato zona. Tą spėjimą sustiprina kasmetinė paukščių migracija į šiaurę genetinė atmintis
apie šiltą protėvynę. Netiesioginiu įrodymu gali būti įvairūs akmenų dariniai, megalitai,
Solovkų ir Kolos pusiasalio labirintai. G. Merkatoro žemėlapyje
[Užrašas ant 1569 m. žemėlapio tikina, kad jis sudarytas pagal karaliaus Artūro riterių
paliudijimus, o taip pat 14 a. keliautojų aprašymus. Tie žygeiviai iki pat poliarinių sričių nuvyko
"magijos meno pagalba".] šiaurės ašigalio vietoje
pavaizduotas didelis žemynas su aukštu kalnu viduryje (Meru?).
Karalių žvaigždėmis puošti drabužiai auksu išsiuvinėtos mėlyname šilke, dangaus sferos simbolis
ištakomis siekia Hiperborėją. Tokius vilkėjo Julius Cezaris ir Romos imperatoriai.
Molinės statulėlės, rastos kape Jugoslavijoje, vaizduoja Hiperborėjos Apoloną gulbių traukiamame
vežime. Dievas vilki, ant kaklo ir krūtinės, geltonas saulės ir žvaigždžių figūras, ant galvos karūna su
spinduliais ir zigzago formos galvos raištį. Žemę siekiantys drabužiai yra tamsiai mėlyni su geltonais papuošimais.
Skaitykite Herodoto "Istorijos" fragmentus apie hiperborėjus
Priedai
Aristėjas iš Marmoros (Prokoneso) salos maždaug 2-3 a. pr.m.e. graikų poetas, labiausiai
žinomas Aristėjo laišku, kuriame aprašo žydų Septynknygės vertimą. Tačiau kai kas jį laiko vos ne Homero amžininku.
Anot Herodoto (4.13-16) ir kitų, jis buvo magu, prisikėlusiu po mirties, ir kurio siela galėjo palikti ir vėl grįžti
į kūną. Ir jis buvo, atseit, Apolono garbintoju. Sakoma, kad jis keliavo į šiaurės kraštus, tarp jų ir
Hiperborėją, o grįžęs parašė 3 kn. epinę poemą Arimaspėja; ji minima kelių senovės istorikų.
Tai kitas Aristėjas nei Aristėjo laiško autorius - ten rašoma, kad buvęs Atėnų tironas
Demetrijus paskatino
Ptolemėjų I Aleksandrijoje įrengti Biblioteką ir Muziejų.
Taip pat žr. >>>>>
Homeras, Himnas Dionisui, 2 25-31
Taip jis kalbėjo, bet mokytojas jį išbarė pašiepdamas: Kvaily, stebėki vėją ir padėki iškelti laivo burę -
pakabink visas paklodes. Ir dėl jo pamatysite: manau, kad jis nuves mus į Egiptą, į Kiprą, pas hiperborėjus ar dar toliau
Bakchilidas, Odės, 3, Apie Hierono iš Syrakuzų pergalę vežimų lenktynėse
Žmogus turi šlovinti dievus, tai didžiausias gėris.... Taip Apolonas, gimęs Dele, perkėlė
senyvą vyriškį, kartu su žemakulnėmis jo dukterimis, gyventi pas hiperborėjus, dėl jo
pamaldumo, nes tasai iš visų mirtingųjų gausiausiai paaukojo šv.Pythėjui.
Pindaras. Istmo odės, 6, Filakidas iš Aegina, (484 arba 480 m.pr.m.e.)
Ir jums, Ajako sūnūs
[t.y., aiginiečiai] su aukso vežimais, pasakysiu, kad mano kilniausia pareiga yra girti vos įžengus į salą.
Nesuskaičiuojami keliai iškloti šimtų pėdų pločio jūsų darbams - už Nilo ištakų ir per hiberborėjų kraštą.
Pindaras. Olimpinės odės, 3, Theronas iš Akrago, 476 m.pr.m.e.
Apie vainikus, juosiančias jo plaukus... Pisa ragina kelti balsą, - Pisa, iš kurios dievų
dainos pasiekia žmones; kiekvienam, kuriam ... uždėjo ant plaukų žalsvų alyvų lapų
papuošimą, išpildydami senąjį Heraklio priesaką; alyvų, kurias kadaise
Amfitriono
[juo apsimetęs pas Alkmenę lankėsi Dzeusas ir toji pagimdė dvynius: Heraklį (Dzeuso) ir Ifiklį] sūnus
parnešė nuo Danubės šaltinių paunksmių nuostabiausiam Olimpinių rungtynių
pagerbimui, kai įkalbėjo hiperborėjus, Apolono tarnus. Kilniausiais ketinimais maldavo
juos su visais pasidalinti tuo medžiu, kad būtų jis pasižymėjimo vainikams Dzeuso giraitėje, kuri svetinga visiems.
Pausanijas, Graikijos aprašymas, Atika, 1 18:5
Sunkiai pastatyta Eileitėjos
šventykla, kuri, kaip sako, atėjo iš Hiperborėjos į Delą ir
padėjo Letai jos skausmuose, - ir iš Delo jos vardas išplito. Deliečiai aukoja
Eileitėjai ir
dainuoja Oleno himną. Tačiau Kretos gyventojai mano, kad
Eileitėja gimė Knoso
krašte, Auunise, o jos motina buvo Hera. Tik atėniečiai turi medines
Eileitėjos skulptūras, kur ji apsirengusi iki pėdų.
Pausanijas, Graikijos aprašymas, Atika, 1 31:2
Prasėjoje [Arkadijoje, prie dabartinio Leonidio] yra Apolono šventykla. Sakoma,
kad [ten] atsiunčiami hiperborėjų pirmieji vaisiai; hiperborėjai perduoda juos arimaspiams, šie isedonams, iš jų paėmę skitai
atneša į Sinopę, iš kur graikai nugabena į Prasėją,o atėniečiai perduoda į Delą. Pirmieji
vaisiai paslepiami kviečių šiauduose ir todėl nematomi.
|
|
Pausanijus, Graikijos aprašymas, Atika, 1 4:4
Ir taip, kaip nusakyta, jie bandė gelbėti Graikiją, bet galai, dabar į pietus nuo Vartų
[t.y. prie Temopilėjos perėjos, kurios pavadinimas rei6kia "karšti vartai"],
visai nesistengė užimti kitų miestų, o labai geidė Delfų ir dievo turtų. Prieš juos išstojo
patys delfiečiai ir fokiečiai iš miestų prie Parnaso; prie besiginančių prisijungė aetoliėčiai,
nes tuo metu buvo labai veiklūs. Mūšiui prasidėjus, ne tik nuo Parnaso žaibai ir akmenys
buvo svaidomi į galus, bet ir baisios šmėklos tarsi ginkluoti kariai persekiojo
svetimtaučius. Sako, kad atėjo ir du hiperborėjai, Hyperochas ir Amadokas, o trečiuoju
buvo achilietis Piro [t.y. Neoptplemas, Piru vadintas vaikystėje] sūnus.
Dėl tos jo pagalbos, delfiečiai aukoja Piro kaip didvyriui, nors iki tol jo kapo negerbė kaip buvusio priešo.
Pausanijus, Graikijos aprašymas, Eliada, 5 7:7-9
Heraklis, kaip vyriausias, organizavo brolių bėgimo lenktynes ir nugalėtoją apvainikavo
vainiku iš laukinės alyvos lapų, kurių turėjo tiek daug, kad jie miegojo dar ant žalių lapų
krūvų. Sakoma, kad juos į Graikiją atnešė Heraklis iš Hiperborėjos, krašto už Šiaurės vėjo namų.
Ir Aristėjas iš Prokoneso, kuris irgi minėjo hiperborėjus, galbūt, daugiau apie juos
sužinojęs iš isedonų, nes poemoje sakosi pas juos buvęs.
Taip Heraklis iš Ida laikomas, dėl minėto įvykio, žaidynių, jų pavadintų Olimpinėmis,
pradininku. Taip jis nustatė jas vyksiant kas 5 m., nes jų su broliais buvo penketas.
Pausanijus, Graikijos aprašymas, Fokija ir Ozolo Lokrė, 10 5:7
Tarp graikų išliko heksametru parašyta poema, pavadinta "Eumolpija" [dabart. Plovdivas Bulgarijoje]
Taip pat
girdėjau, kad piemenys, ganantys savo bandas, atėjo iki orakulo, įkvėpė garų ir
pranašavo Apolono vardu. Labiausiai paplitęs požiūris, kad pirmuoju dievo pranašu buvo
Femonojė [graik. "pranašautoja", Apolono dukra]; Oleno ir kitų sakoma, kad orakulą įrengė išeiviai iš Hiperborėjos.
Bieo sakiniai yra:
"Ir iš tiesų orakulą įrengė hiperborėjų sūnūs, Pagasas ir dieviškasis Agyieus".
Ir išvardijusi kitus, kaip ir hiperborėjus, himno pabaigoje ji pamini Oleną:
"Ir Olenas, pirmasis Febų pranašas,
Sudėjo dainą senuoju stiliumi".
Sako, kad seniausioji Apolono šventykla buvo iš lauro, kurio šakos buvo atneštos nuo
Tempės upės [tesalijoje]. Ta šventykla turėjo būti kaip lūšnelė. Delfiečiai sako, kad antrąją šventyklą iš
vaško ir pūkų pastatė bitės, ir kad ją pas hiperborėjus pasiuntė Apolonas.
Apollodorus, Biblioteka ir Epitomė, 2 5:11
Kaip 11-ą darbą, Euristėjas liepė Herakliui, atnešti obuolių iš Hesperidžių
sodo... Tie obuoliai augo ne Libijoje, kaip kiti sako, o Atlase, pas hiperborėjus. Juos [Žemė]
dovanojo Dzeuso ir Heros vestuvėms... Nusakius [, kur jie yra], jis kirto Libiją...
Apolodoras iš Atėnų (apie 180-120 m. pr.m.e.) - graikų poetas ir filologas. Daugiausia poezija, kuri
perteikia Graikijos istoriją nuo Trojos žlugimo (12 a. pr.m.e.) iki 144 m. pr.m.e. Palikęs
Aleksandriją apie 146 m. pr.m.e.,
nuvyko į Pergamą, o vėliau įsikūrė Atėnuose. Kiti darbai: Apie dievus (detali graikų religijos istorija) ir Homero Laivų
katalogo komentaras (12 kn.). Jam priskiriama ir graikų mitologijos enciklopedija Biblioteka.
Paaiškinimai:
Piso miestas
Piso miestas yra netoli Olimpijos [Peloponeso šiaurės vakaruose, Elidėje], kurioje vyko
Pelopo įsteigtos Olimpiados. Jis buvo sugriautas apie 572 m.pr.m.e.
Piso miesto vardas siejamas su legendiniu didvyriu Pisu, Messenia karaliaus Perieres sūnumi,
kuris buvo sūnus Eolo, Helėno ir nimfos Orseidės sūnaus.
Pagal kitą versiją, siejamas su Pisa, Elidės karaliaus Endimiono dukra.
[ Endimionas buvo gražus jaunikaitis, Aetlijo ir Eolo dukters Kalikės sūnus, iš Tesalijos ajoliečius
sukvietęs į Elidę. Selenė, įsimylėjusi Endimioną, įkalbėjo Dzeusą jam suteikti amžiną jaunystę.
Jam Selenė pagimdė 50 dukterų, simbolizuojančių 50 mėnesių, skiriančių vieną Olimpiadą nuo kitos].
Tačiau garsiausias Pisa karalius buvo Oinomajas, Arėjo sūnus, gražiosios Hipodamėjos tėvas.
Jam buvo išpranašauta, kad žus nuo žento rankos (arba jis buvo įsimylėjęs savo dukrą). Todėl
visiems, norintiems jos rankos, jis liepdavo varžytis su juo žirgų lenktynėse nuo Pisos iki
Poseidono aukuro Istme [Korinfe].
Jis leisdavo varžovui išvažiuoti pirmam, nes aukodavo ėriuką Dzeusui. Tada, pavijęs varžovą,
smeigdavo ietį į nugarą [Pausanijus rašė, kad iki atvykstant į Elidę Pelopui, jis jau buvo taip
nudūręs 12 ar 13 jaunuolių]. Mat jo vežimas buvo traukiamas jo tėvo Arėjo padovanotų žirgų, su
kuriais žemės žirgai negalėjo varžytis. Maža to, pretendentas į savo vežimą turėjo įsisodinti
Hipodamėją, kuri pasunkindavo vežimą.
Pelopas [Dzeuso anūkas, Maž.Azijos miesto Sipilo karaliaus Tantalo ir Atlanto dukters Dionės
sūnus] įkalbėjo Oinomajo važnyčiotoją Mirtilą, kuris irgi buvo įsimylėjęs Hipodamėją, pažadėjęs
atiduoti pusę karalystės ir leisti vieną naktį permiegoti su Hipodamėja. Ši irgi paskatino Mirtilą, tad
tasai pakeitė metalinę vežimo ašį vaškine. Varžybų metu vežimas subyrėjo ir arkliai sudraskė
Oinomajų [kitur, jį užmušė Pelopas]. Nenorėdamas, kad liktų gyvas sąmokslo liudininkas,
Pelopas į jūrą nustūmė Mirtilą, kuris krisdamas prakeikė Pelopą ir visą jo giminę.
Pelopas vedė Hipodamėją [kitoje mito versijoje jis ją nesunkiai gavo, išvežęs Poseidono
dovanotais eikliais žirgais]. Manoma, kad per Pelopo laidotuves įvykusius žaidynes vėliau, kaip
Olimpines, atgaivino Heraklis [irgi buvęs tolimu Pelopo palikuoniu].
Galai prie Graikijos
Didelė rytinių galų migracija per Trakiją, Graikijos šiaurėje, vyko 281 m.pr.m.e. Galų
vadas Brenas su didele armija tik paskutinę minutę pasuko atgal nuo Delfų Apolono
šventyklos, kaip pasakojama, perspėtas" žaibų ir griaustinio. Tuo pat metu kitas apie 10
tūkst. Keltų būrys, su moterimis ir vaikais, keliavo per Trakiją. Trys galų gentys perėjo į
Mažąją Aziją, pakviestos Nikomedo I iš Bitinijos, prašiusio pagalbos vaiduose su broliu.
Jos įsikūrė rytų Frigijoje ir
Kapadokijoje (šiuo metu sritis vadinama Galatija).
Lokrė
Lokrė sudaryta iš dviejų sričių abiejose Parnaso pusėse, atskirtų Fokijos. Šiaurrytinė, esanti priešais Eubėjos salą, vadinta
Opunto Lokre, o pietvakarinė, prie Korinto įlankos, Ozolo Lokre.
Lokro žmona Protogenija (pirmagime) nuo Dzeuso pagimdė du sūnus, Aetolą ir Opą. Susivaidijęs su savo sūnumi Opu,
Lokras persikraustė į vakarinę Parnaso pusę. Vėliau, susitaręs su broliu Alkinu, paliko šiam Fokiją ir su dalimi turtų ir žmonių
išvyko į Italiją ir jos pietuose įkūrė Lokro miestą, kur vedė karaliaus Lotyno I dukrą Lauryną.
Jis žuvo nuo jo nepažinusio Heraklio strėlės, kai persirengęs atėjo jam padėti.
Senovės istorikai
Herodotas. Istorija, 4 knyga
Hiperborėja Rusijoje
Plutarchas. Biografijos: Solonas
Prokopijus. Nuslėptoji istorija
Tyro vergų sukilimas pagal Justiną
Aleksandras Didysis ir amazonių karalienė
Filonas Aleksandrietis apie esenus;
Julijus Afrikanas. Istoriografija
Trumpa istorijos mokslo istorija
Mainadės ir Dionisas
Paslaptingas Atėnės gimimas
Ar seniai kalbama lietuviškai?
Senoji Indijos istorija
Iki Konfucijaus: kinų priešistorė
Slontaho šventykla