Plutarchas. Biografijos
Pradžia, žr. antrąjį fragmentą >>>>
Apie autorių
Mestrijus Plutarchas (apie 46120 m.) graikų rašytojas, istorikas, biografas, eseistas ir filosofas iš
Bojotijos Chaironėjos miesto.
Plutarchas gimė žymioje Bojotijos šeimoje, Chaironėjoje, mieste, kuris buvo apie dvidešimt mylių į rytus nuo
Delfų. Jis sukūrė Paralelines biografijas ir Moralia. Išliko apie šimtą Plutarcho veikalų, kurie sudaro dvi grupes
Dorovės traktatai ir Paralelinės biografijos.
Plutarchas nebuvo originaliu rašytoju dugiausia rinko ir apdorojo kitų pateiktą medžiagą. Labiausiai išgarsėjo
Paralelinėmis biografijomis. Tai dvidešimt tris poras sudarančios po dvi sujungtos graikų ir romėnų biografijos
(diados), kas buvo originaliu Plutarcho bruožu . Dauguma diadų turi bendrą įžangą ir pabaigą. Pradžioje išdėstomi
veikėjų bendrumai, pabaigoje skirtumai. Stengiamasi gretinti panašaus likimo vyrus (pvz., Tesėją ir Romulą sieja
panašus istorinis vaidmuo). Plutarchas domėjosi pavergėjais romėnais, nes norėjo sujungti graikus ir romėnus,
parodyti, kad romėnai nėra barbarai, o graikai niekingi. Stengėsi parodyti, kad graikai prilygsta romėnams ir politine
veikla, ir karo žygiais, teigiama, kad romėnų laimėjimai yra graikų dvasinės kultūros pamėgdžiojimas (Poplikola
Solono pamėgdžiotojas; Fabijus Maksimas panašus į Tukididą).
Plutarchas buvo klasikinio graikų polio idealo garbintojas ir didelis Graikijos patriotas. Taip pat daug dėmesio
skyrė žmogaus būdui, psichologiniams niuansams. Savo kūriniuose dažnai kalbėdavo apie save, draugus,
pažįstamus. Jis gynė tradicinę buitį, religiją, kitas klasikinių laikų vertybes. Jo tikslas buvo heleniškumo atgaivinimas.
Į Dorovę įėjo 78 traktatai, tarp kurių yra, kaip manoma, ir nepriklausančių Plutarchui. Didelę dalį sudaro populiarūs
filosofiniai kūriniai, iš kurių būdingiausia Apie dvasios būklę. Kituose, pernelyg nesamprotaudamas, pateikia faktus
iš filosofijos istorijos bei polemiką (pvz., nukreiptą prieš epikūriečius
ir stoikus). Kiti kūriniai buvo parašyti auklėjimo
ir pamokymų tikslais (pvz., Apie per didelį smalsumą, Apie plepumą, Kaip jaunuoliui klausyti poetų, ...), kaip ir
meilės bei šeimyninio gyvenimo temomis. Religijai skyrė vadinamuosias pitijų dialogus, tarp kurių įdomiausias Apie
Izidę ir Ozirį, perteikiantis įvairias Egipto misterijų interpretacijas.
Greta jų yra ir savo pobūdžiu artimų mokslui . Pvz., Apie veidą Mėnulio diske pristatomos įvairios teorijos apie šį
dangaus kūną; jo gale pateikiama Platono Akademijoje priimta
(Ksenokrato) teorija, kad Mėnulis yra demonų tėvynė.
Plutarchas rašė ir apie žmogaus sielą, domėjosi psichologija (tame tarpe ir gyvūnų: Apie gyvūnų sąmoningumą,
Apie mėsos valgymą), buvo vegetarizmo šalininku.
Solonas*)
Pradžia, žr. antrąjį fragmentą >>>>
1. Gramatikas Didimas1) savo poleminiame atsakyme
Asklepiadui2) apie Solono įstatymų lenteles3) pateikė žodžius kažin kokio
Filoklio4), kur jis, priešingai visų kitų, kurie tik mini Soloną, nuomonei, nurodo, jog Solonas
Euforiono sūnus. Visi kiti sutartinai skelbia, jog Solono tėvas buvęs Eksekestidas, pagal turtą ir padėtį
visuomenėje vidutiniokas, tačiau kilęs iš pačios kilmingiausios giminės; mat jos pradininkas buvęs
Kodras5). Herakleidas Pontietis6) pasakoja, jog Solono motina buvusi
Peisistrato7) motinos pusseserė. Peisistratą ir Soloną iš pradžių siejusi didelė draugystė, tiek
dėl giminystės, tiek ir dėl įgimtų Peisistrato gabumų bei gražios išvaizdos. Dėl to, kaip kai kurie tvirtina,
Solonas buvo įsimylėjęs Peisistratą. Todėl vėliau, kaip man atrodo, kai jų nuomonės dėl valstybės valdymo
išsiskyrė, priešiškumas neįsiūbavo jokių nei žiaurių, nei laukinių aistrų; jų sielose išliko ankstesnis objektyvus
vienas kito vertinimas, neleidęs užmiršti buvusios draugystės ir meilės: Griuvėsiai tebesmilksta Dzeuso
ugnimi8). O kad Solonas juto silpnybę gražuoliams ir nesugebėjo narsiai kaip kumštininkas,
griebdamasis kumščių9), atsispirti aistrai, galima suvokti iš jo eilių. Be to, jis išleido
įstatymą, draudžiantį vergui lankytis gimnasijuose10) ir mylėti berniukus; šitą reikalą jis
priskyrė prie kilnių ir garbingų užsiėmimų ir tam tikru būdu vertuosius skatino prie tų dalykų, nuo kurių
nušalino nevertuosius. Sako, jog ir Peisistratas įsimylėjęs Charmą11) bei pastatęs Eroto
statulą Akademijoje, toje vietoje, kur uždega ugnį švento bėgimo su deglais dalyviai12).
2. Kadangi tėvas, kaip pasakoja Hermipas13), didžiąją turto dalį išleido įvairiausiai
labdarai ir geriems darbams, Solonas ėmėsi prekybos. Nors ir nebūtų stokojęs trokštančių jam pagelbėti,
tačiau, pats kilęs iš šeimos, įpratusios kitiems ateiti į pagalbą, iš kitų imti drovėjosi. Beje, kai kas sako, jog
Solonas keliavęs po svetimus kraštus greičiau dėl to, kad įgytų didesnės patirties bei daugiau sužinotų, nei
dėl to, kad pasipelnytų. Mat visi sutinka, jog jis karštai troškęs žinių. Ir senas būdamas, jis sakė:
Senstu, tačiau visada trokštu žinoti daugiau.
Turtu Solonas nesižavėjo, jis net sako, jog vienodai turtingas tas,
kurs turi daug sidabro,
aukso ir žemių lygių, duodančių gausiai kviečių,
turi žirgų bei mulų, ir tas, kuriam duota tik viena:
džiaugtis sveika krūtine, kojomis ir šlaunimis.
Kolei dar jaunas esi, jaunystė leidžia lig valiai
Mėgautis, jei pasiseks, moterim ar berniuku.
O kitoj vietoj jis sako:
Trokštu būti turtingas, tačiau nedorai praturtėti
aš nebenoriu: dievų atpildo niekas neišvengs.
Nėra jokia kliūtis, kad doras politikas, jei jis nesiekia įgyti per daug, neniekina būtinybės turėti
pakankamai reikalingų daiktų. Mat tais laikais, pasak Hesiodo14), dirbti nebuvo jokia gėda
15), ir amatas neskatino nelygybės, o prekyba buvo net garbingas užsiėmimas, nes ir
supažindina su barbarų kultūra, ir padeda susidraugauti su karaliais, ir suteikia įvairiapusę patirtį. Kai kurie iš
pirklių net tapo didelių miestų įkūrėjais, kaip Protidas, kuris, pamėgtas keltų, gyvenančių palei
Rodaną16), įkūręs Masaliją17). Sakoma, kad pirklys buvęs ir
Talis18), ir matematikas Hipokratas19);
o ir Platonas, pardavęs Egipte alyvos, užsidirbęs lėšų savo kelionėms svetur.
3. Manoma, kad dėl savo prekeiviško gyvenimo Solonas tapęs išlaidus ir pripratęs gyventi ištaigingai; todėl
ir eilėse jis kalbąs apie malonumus per paprastai, ne taip, kaip dera išminčiui. Mat toks gyvenimo būdas,
kupinas didelių pavojų, savo ruožtu reikalauja atitinkamų teigiamų emocijų bei malonumų. O kad Solonas
save priskyrė daugiau prie vargšų nei prie turtingų, aišku iš šių eilių:
Daugelis niekšų turtingi, o skurdą kenčia dorieji,
bet neapkeisiu doros niekad į jų turtus.įstatymus
Ji niekada nepranyksta ir jos vertė nemažėja,
O pinigų, žiūrėk, turi tai tas, tai anas.
Atrodo, jog iš pradžių jis poeziją laikė nereikšmingu užsiėmimu ir kūrė eiles pramogai, save
linksmindamas laisvalaikiu, o vėliau eilėmis ėmė reikšti ir gilias mintis, įpynė į jas daug politinių dalykų, bet
ne tam, kad istorijoje išliktų jų atminimas, o tam, kad pateisintų tai, kas buvo padaryta, o kai kada ir
paskatintų, įtikintų ar papeiktų atėniečius. Kai kas sako, kad jis ir savo pabandęs išleisti hegzametru.
Pasakojama, kad jie prasidėję šitaip:
Melskimės iš pradžių dieviškajam valdovui Kronidui,
kad įstatymams šiems suteiktų jis ir sėkmę, ir šlovę.
Iš etinės filosofijos jam, kaip ir beveik visiems to meto išminčiams, labiausiai patiko politika.
Samprotaudamas apie gamtamokslio problemas, jis kalba labai primityviai ir naiviai, kaip aiškėja iš šių eilučių:
Iš debesų užgriūva krušos ir sniego gausybė,
griausmas sudunda tuokart, žaibas kai žiba šviesus.
Jūra banguoja dėl vėjų, o jei jos nieks nesiūbuoja,
būna paviršius vandens pats lygiausias tada.
Ir iš viso atrodo, kad tuo metu tiktai vieno Talio genijus teoriniuose samprotavimuose peržengė
kasdienių poreikių ribas. Visi kiti20) išminčiaus vardą pelnė dėl nusimanymo valstybės valdymo reikaluose.
skaitykite tęsinį, antrąjį fragmentą >>>>
Paaiškinimai:
*) Solonas - žymus Atėnų politikas, gyvenęs maždaug 640-560 m. pr.m.e.
594-593 m. pr.m.e. archontas eponimas (vyriausias valdininkas, vadovavęs kasmet renkamų archontų kolegijai;
pagal archontus eponimus Atėnuose buvo skaičiuojami metai). Didžiausias jo nuopelnas parengtas
įstatymų sąvadas, pakeitęs maždaug 620 m. pr.m.e. archonto Drakonto įstatymus, kodifikavusius
egzistuojančią paprotinę teisę bei aršiai gynusius dar tik įsigalinčią privačią nuosavybę (tuo aiškinamas ir
ypatingas skiriamų bausmių žiaurumas). Solono įstatymai įteisino ekonomines, socialines ir konstitucines
reformas, kuriomis buvo siekiama išspręsti polį apėmusią krizę. Jų dėka buvo apribotos senosios gimininės
aristokratijos privilegijos, į ppolitikos areną galėjo išeiti naujų socialinių sluoksnių atstovai, todėl Solonas
laikomas Atėnų demokratijos kūrėju. Jis laikytas vienu iš 7 Heladės išminčių20), buvo ne tik politikas, bet ir
poetas, elegijomis bei jambais propagavęs savo reformas, raginęs piliečius nenusižengti dorovei, laikytis
žmogiškųjų ir dieviškųjų įstatymų, įsitikinęs, kad valstybės gerovė sietina su jos piliečių morale.
1) Didimas (Didymus) - iš Aleksandrijos kilęs graikų mokslininkas ( 1 a. pr.m.e.
antra pusė, Cicerono amžininkas), daugelyje savo kūrinių
(dėl savo produktyvumo vadintas Varinių žarnų, gr.
Chalcenterus) analizavęs ir komentavęs rašytojų kūrybą, sudarinėjęs atskirų autorių leksikonus. Buvo
Aristarcho mokyklos pasekėjas. Makrobijus jį vadina vienu didžiausių gramatikų.
2) Asklepiadas iš Bitinijos (apie 129-40 m. pr.m.e.) graikų gydytojas, kilęs iš
Mažosios Azijos, gyvenęs Romoje, bandęs sukurti naują mokymą apie ligas, paremtą atomų srautu per kūno
poras. Jaunystėje daug keliavo ir atvykęs į Romą bandė verstis kaip retorikas, tačiau sėkmės nesusilaukė,
tačiau išgarsėjo kaip geras gydytojas. Yra minimas Plinijaus Vyresniojo.
3) Solono įstatymų lentelės - graikiškai įstatymai vadinami aksones
(ašys), nes greičiausiai buvo užrašytos keturkampėse medinėse lentelėse, turėjusiose bendrą ašį, apie kurią sukinėjosi.
4) Filoklis - tai gali būti Atėnų karvedys Filoklis, 395 m. pr.m.e. nužudytas
Spartos generolo Lysanderio. Savo Kalbose jį mini Dinarchas.
5) Kodras - legendinis paskutinis Atėnų karalius, išgelbėjęs Atiką nuo
dorėnų invazijos (apie 11 a. pr.m.e.).
6) Herakleidas Pontietis (387-312 m. pr.m.e.) - 4 a. pr.m.e. mąstytojas ir
astronomas, Platono mokinys, apie 339 m. įsteigęs savo filosofijos mokyklą.
Jo pažiūros buvo savotiškas Empedoklio ir
Demokrito mokymų derinys. Neretai jam priskiriama heliocentrinės sistemos idėja,
nors tai tebėra ginčytina. Jis aiškino, kad regimas žvaigždžių judėjimas vyksta dėl Žemės sukimosi apie savo ašį
(šios idėjos užuomina yra Platono Timėjuje).
7) Peisistratas - Atėnų aristokratas (apie 600-528 m. pr.m.e), tironas, žymus to meto
politikas; jo biografiją Plutarchas aprašė 29-31 skyriuose.
8) Griuvėsiai tebesmilksta Dzeuso ugnimi Euripidas. Bakchantės, 8
9) kaip kumštininkas, griebdamasis kumščių Sofoklis. Trachinietės, 442
10) gimnasijus - patalpos fizinėms pratyboms, kuriose vyrai mankštindavosi
nuogi (gr. gymnos - nuogas); gimnasijų sudarė ne tik aikštelės, bet ir portikai, baseinai, kitos patalpos.
11) Charmas iš Kolyto - atėnietis-polemarchas (556-7 m. pr.m.e.), pirmasis
pastatęs altorių meilės dievui Anterui, Eroto ir Afroditės sūnui (Pausanijus. Graikijos aprašymas, 1 30:1).
12) uždega ugnį švento bėgimo su deglais dalyviai - per Panatėjų šventę Atėnės
pagarbinimui, jaunuoliai, nešdami degančius fakelus, bėgdavo estafetę, kurioje rungtyniaudavo po 40
žmonių iš kiekvienos filės; distancijos ilgis buvo 1 km, o pradžia meilės dievo Eroto aukuras Akademijoje
(taip buvo vadinama vietiniam Atikos herojui Akademui skirta giraitė; vėliau joje paskaitas skaitė Platonas).
13) Hermipas - vienaakis Atėnų rašytojas, kūręs Senąją komedija, buvęs
aktyvus Peloponeso karo metais. Pagal Sudą, jis sukūrė apie 40 pjesių, iš kurių tik 9-ių išliko pavadinimai
bei fragmentai. Pagrindinis jų aktorius, pagal Aristofano
komentarus, buvo Simeronas. Buvo aršus Periklio kritikas.
14) Hesiodas - graikų poetas ir rapsodas (8-7 a. pr.m.e.), didaktinio ir
genealoginio epo pradininkas. Reikšmingiausias kūrinys Darbai ir dienos, parašytas kaip patarimai broliui
Persui. O Teogonija tai bandymas į vieningą sistemą sudėti įvairius pasakojimus apie dievus.
15) dirbti nebuvo jokia gėda Hesiodas. Darbai ir dienos, 309
16) Rodanas - dabartinė Ronos upė Prancūzijoje. Išteka iš Šveicarijos Alpių
1753 m aukštyje; bendras upės ilgis 812 km (231 km Šveicarijoje; 581 km per Prancūziją); įteka į Viduržemio jūrą. Teka pro Ženevą, Lioną, Avinjoną.
17) Masalija - graikiško Mažosios Azijos miesto Fokalos kolonija, įkurta apie 600 m. pr.m.e., dabar Marselis.
18) Talis - vienas pirmųjų Graikijos natūrfilosofų (7 a. pr.m.e. pab. 6 a. pr.m.e.
pr.), matematikas ir astronomas, teigęs, kad pasaulio pagrindas esąs vanduo.
Daugiau žr. >>>>>
19) Hipokratas iš Chijo salos ( 5 a. pr.m.e. pusė) graikų matematikas ir astronomas.
Jaunystėje vertėsi prekyba, tačiau nenusisekus, atvyko į Atėnus. Jis sudarė pirmąjį geometrijos sąvadą,
Pradmenis. Bandė išspęsti skritulio kvadratūros
ir kubo padvigubinimo uždavinius. Išliko jo samprotavimai
apie Paukščių tako ir kometų prigimtį. Tuo tarpu Hipokratas iš Koso - garsiausias antikinės Graikijos gydytojas
(apie 460-370 m. pr.m.e.)
Plačiau žr. >>>>>
20) Septyniais išminčiais paprastai laikyti: Biantas iš Prienos
(Viską nešuosi su savimi), Chilonas iš Spartos (Laikyk liežuvį, ypač užstalėje), Kleobulas iš Lindo (Reikia klausyti, o ne
pasiklausyti), Pitakas iš Mitilenos (Su neišvengiamu ir dievai nesiginčija), Periandras iš Korinto
(Apmąstymas viskas), Talis iš Mileto, ir, žinoma, Solonas iš Atėnų.
Judėjai
Senovės istorikai
Kur mirė Sokratas?
Herodotas. Istorija, 4 knyga
Hiperboriečiai senovės liudijimuose
K. Tacitas apie žydus
Griaustinis, Tobula mintis
Prokopijus. Nuslėptoji istorija
Senovės Graikijos architektūros orderiai
Julijus Afrikanas. Istoriografija
Lukianas iš Samosatos. Apie gintarą arba Apie gulbes
Matematika Egipte: Rindo papirusas ir kt.
Aleksis de Tokvilis. Laiškas abatui Leziuerui Olbani
Ankstyvosios slavų kalbų gramatikos
Filonas Aleksandrietis apie esenus
Papilnėjo da Vinčio kanonas
Paslaptingas Atėnės gimimas
Galvos chirurgija senovėje
Iki Konfucijaus: kinų priešistorė
Bažnyčia už laiko gniaužtų
Magas ir atskalūnas
Teofrastas. Apie akmenis
Mainadės ir Dionisas
Slontaho šventykla
Vartiklis