S.W. Allen, J. Schwartz. Kasdien laikykitės proto higienos
Savęs priežiūra yra raktas tikriems pokyčiams gyvenime

Taip pat skaitykite: Vadovauk savo smegenims, neleisk vadovauti joms
Teisės firmų lyderiavimas neurologijos paribyje

Apie autorių

Džefris Švarcas (Jeffrey M. Schwartz) – amerikiečių psichiatras, apie 20 m. pagrindinį dėmesį skirdamas smegenų vizualizacijai, neuroplastiškumui, funkcionalinei neuroanatomijai ir kognityviosios elgsenos terapijai, akcentuojant pataloginiaus mechanizmus ir obsesyviai kompulsyvaus sutrikimo (OCD) gydymą. Ketvirtį amžiaus praktikuoja budistinę meditaciją. Buvo pakviestas konsultantu filmui „Aviatorius“ (2004). Dokumentiniame filme „Pašalintas: protas neleistinas“ (2008) teigė, kad mokslo nereiktų atskirti nuo religijos.

Ar kada buvo dienų, kai sakėte, kad gyvenimas nevaldomas? Ar karjera ritasi nenumatyta kryptimi? Ar jaučiate, neturėsite laiko įvertinti, ar jūsų asmeninė ar profesinė trajektorija yra stabili, ar nesikerta su tikslais ir vertybėmis, ar ji atitinka jūsų kasdieniams prioritetams? Jei atsakysite "taip" į kurį iš šių klausimų, sustokite! Nors akimirkai, nulipkite nuo judančio takelio ir prisijunkite prie mūsų ant tvirto pagrindo.

Norite valdyti? Jei taip – jau turite reikiamą įrankį – savo kūrybišką protą. Gaila, tik nedaugelis panaudoja šį gyvenimą koreguojantį instrumentą. Net daugiau, dauguma teisininkų elgiasi priešingai. Kai kurie yra taip susirūpinę apmokestinamomis valandomis, kad jų smegenys tapo tarsi metronomai, skaičiuojantys laiką net tada, kai nedirba, ir kas trukdo jiems atkreipti dėmesį esant ne ofise. Kiti yra taip motyvuoti baimės, kad nepasieks Everesto aukštumų, būdami teisininkais, kad neatitiks nepasiekiamų standartų ar nekils taip sparčiai, kad kenčia nuo savanoriško darbaholizmo. Gaila, kad kai kurie teisininkai taip priklausomi nuo pasyvių smegenų, kad fiziškai serga.

Tapti labiau save besirūpinančiu per tris žingsnius

Mūsų kūrybinis protas yra skydas apsaugantis nuo pasyvaus gyvenimo. Jis gali padėti tapti išmintingesniu, sveikesniu ir labiau patenkintu – kas yra vertingiau nei bet kokios pajamos. Jį nesunku naudoti – bet ne visada paprasta. Čia pateikiami trys žingsniai, padėsiantys atsiriboti nuo smegenų pasyvumo ir pradėti mąstyti kūrybiškai.

Išsiaiškinkite - ir veikite! Pasirinkimo auksinių akimirkų metu

Jei suprasite, kaip sumaniai derinti savo GMC, kūrybinis protas vadovaus pasyvioms smegenims ir galėsite labiau valdyti gyvenimą. GMC egzistuoja, nes mūsų smegenys nuolat kinta (tai vadinama neuroplastiškumu). Pokyčiai yra arba savaiminiai, kai jos sąveikauja su mūsų aplinka, arba apgalvoti, kai jos sąveikauja su mūsų mąstymu. Smegenys gali būti arba atsitiktinai purenamos išorinių aplinkybių arba meniškai pertvarkomos mūsų save suvokiančio proto. Kaip manote, kas veda į sąmoningą ir pačių valdomą gyvenimą – leidimas pertvarkyti smegenis išorinėms jėgoms, ar užtikrinant, kad jų pertvarkymas bus vidinė operacija?

Štai GMC pavyzdys: Nusprendėte, kad laikysitės pažado ir grįšite kasdien laiku namo, kad paguldytumėt vaikus į lovą. Atėjus 19:00, pamatote, kad galite elgtis dvejopai: dirbti toliau arba išeiti. Kadangi įpratę dirbti iki vėlumos, smegenų sinapsės ragina laikytis įpročio, todėl jaučiate poreikį pasilikti. Fiziologinė jūsų įprastos elgsenos komponentė jūsų apsisprendimą daro nelengvu. Tačiau, vis dėlto, apsisprendžiate išeiti. Nuo dabar, kiekvieną kartą, kai nuspręsite išeiti, tai bus vis lengviau. Jūs susikursite "eiti-namožpas-vaikus" sinapses, įgydami naują įprotį (ir taip valdysite neuroplastiškumą).

Svarbi yra mūsų galimybė atsitraukti ir pasižiūrėti, ar turime pasirinkimą. Da-nai net nenueiname taip toli: Ateina 19:00 ir mes išeiname, nepastebėję, kad tai GMC. Siekiant padidinti savęs ir pasirinkimų stebėjimo galimybę, turime išvystyti savęs pažinimą. Tam gali padėti daug strategijų.

Čia yra trys išbandytos praktikos, padidinančios savo pažinimo galimybę:

  1. Rašyk T-pastabas. Per vidurį švaraus nubrėžk vertikalią liniją. Kairės pusės viršuje užrašyk savybę, kurią labiausiai norėtum turėti gyvenime (ramumą, energingumą, kantrybę, efektyvumo, jumoro jausmą, malonumą – netgi, savęs pažinimą). 5 min. surašykite kairėje, ką manote esant svarbiausia tai savybei. Kiekvieną kartą, kai kas nors nutrauks mintį, dešiniajame stulpelyje parašykite, kas sutrukdė. Tada nubrėžkite horizontalią liniją žemiau parašyto teksto. Žemiau jos 5 min. kairiajame stulpelyje rašykite, ką duotų tos savybės didesnis turėjimas gyvenimas. Ir vėl dešiniajame stulpelyje surašykite trikdžius. Tą pačią savybę imkite 3-4 savaites. Jei tą pratimą darysite reguliariai, tai padidins žinojimą apie save: imsite pastebėti tam tikras pasikartojančias temas ir atpažinsite, kurios yra jūsų asmeniniai blokuotojai.
  2. Paimkite savo gyvenimą kaip apsakymą. Papasakokite sau trečiuoju asmeniu apie save ("Stefanija dabar rašo straipsnį. Ji žino, kad šiandien jai reiks vesti pamoką klasėje ir jai dar reikia pasiruošti. Ji jaučia laiko trūkumą ir jos žandikauliai įsitempę"). Stebėkite pagerėjimą save stebint kasdien naudodami šią strategiją.
  3. Medituokite. Vis daugiau teisininkų, firmų ir teisės mokyklų naudoja meditaciją. Be savęs pažinimo, kaip rodo tyrimai, meditacija padidina sugebėjimą prioritetizuoti ir tvarkyti užduotis ir tikslus, sutelkti dėmesį tam tikrai informacijai ir būti atidiems aplinkai. Meditacija duoda daugelį naudų tiems, kurie ją naudoja reguliariai.

Vien šių trijų strategijų pakanka nusistatant puikią savęs pažinimo programą, kuri atves prie savęs valdymo. Jos yra gera programa, padedanti ir proto higienai.

Gaila, tik keli mūs, ypač teisininkai, susirūpinę proto higiena. Žodis "higiena" kilęs iš graikų deivės, kuri atstovavo gerą sveikatą ir ligos prevenciją. Jei reguliariai rūpinatės kūno higiena (prausiatės, valote dantis, sportuojat, sveikai maitinatės palaikydami sveikatą), tai rūpintis proto higiena tiek pat svarbu. Proto higiena suaktyvina jūsų protą. Jei jūsų pasyvus protas yra užkrautas, labai tikėtina, kad patiriate kenksmingus streso lygius, kurie nestiprine fizinės ir psichinės sveikatos būklės.

Laikantis netinkamos proto higienos – paliekant pasyvius smegenis direktoriaus kėdėje – pakenkia ir kitiems jūsų aplinkos žmonėms. Mūsų emocijos yra užkrečiamos kaip liga: jei stengiatės neužkrėsti kitų gripu ar dar sunkesne liga, tai ar neturite stengtis neužkrėsti jų savo pasyviu mąstymu?

Iš to, ką žinome apie emocinį užkratą, galime matyti, kad proto higienos laikymasis yra svarbiausias ir tiems, su kuriais palaikome kontaktus. Kiekvienas teisininkas, besilaikantis tinkamos proto higienos, gali būti firmos geriausias sveikatos draudimas.

Nuoroda: E. Hatfield, J. T. Casioppo, R. L. Rapson. Emotional Contagion, 1993

Būk laimingas!
Skurdo kultūra
Žudantys smegenys
Smegenys yra tampomi
Šokio neurologija
Placebo - tikrai veikia!
Kai reikia laisvinamųjų
Kalimas – mokytumo motina
Tingios akies įdarbinimas
Robertas Kochas ir Lietuva
Nanomedicina nusitaiko į vėžį
Socialinės tvarkos problema
Laisva valia ir determinizmas
Kuo skiriasi žmogus ir gyvūnas?
Psichiatro-paciento santykiai
Kamieninės ląstelės sukelia vėžį
Teisės firmų lyderiavimas neurologijos paribyje
Akis-smegenys: Užsipildanti spraga
6 būdai paspartinti smegenų veiklą
Žarnyno bakterijų perspektyva
Tik pusė pasaulio
Ar skaitysim mintis?
Pakeisti draugai
Vartiklis