Oreivystės žingsniai

Taip pat skaitykite: Skrydžiai oro balionais Lietuvoje 19 a.

Skraidymas yra žmogaus svajonė dar nuo tų dienų, kai jis ar ji pirmąkart pamatė sklandančius paukščius. Ir šiandien jau nemažai žmonių skrieja oru metalinėse dėžėse mūsų industrijos prisotintame pasaulyje. Apie tai H. Toro sakė (bakstelėkite čia, jei norite paskaityti visą ištrauką): "dabar jie padeda keletą sausų pliauskų po puodu ir skrieja aplink Žemės rutulį paukščio greičiu". Bet imkim ir atsigręžkim atgal (Skaitykite: Žmogaus svajonės skristi pradžia).

17 amžiuje anglų rašytojas Džonas Vilkensas (žr. >>>>>) pasiūlė KETURIS būdus, kaip žmogus gali skrieti (žvelgiant per laiko atstumą galime pasakyti, kad bent vienas jų turi prasmę):

  1. padedamas angelų;
  2. pasikinkęs paukščius;
  3. naudodamas sparnus;
  4. skraidančiame vežime.

First Launch of the Montgolfier Balloon, 1783, by chevalier de Lorimier 19 amžiuje dauguma kuriamų skraidymo aparatų turėjo vienokios ar kitokios formos plasnojančius sparnus - kaip kad jau anksčiau savo eskizuose buvo nupiešęs garsusis Leonardas da Vinči.

Pirmieji pavykę skrydžiai žmonijos istorijoje buvo atlikti paprastu karšto oro balionu. Pirmąjį APRAŠYTĄ tokį balioną sukūrė portugalų šventikas, kuris 1709-ais parodos metu pakilo nuo žemės. Prancūzai broliai Jozefas ir Etienas Montgolfierai 1783-iais sukūrė 30 pėdų skersmens kupolą ir laikė jį vieš ugnies tol, kol jis prisipildė dūmų ir stebėjo jo skrydį virš Anonajaus (Prancūzija).

Kai garsas apie Montgolfierų baliono skrydį išplito, kiti prancūzai broliai Robertai nusprendė susikurti savo balioną, kurį užpildė vandeniliu, išskirtu prieš 17 metų. Jų balionas nuskriejo 15 mylių apie Paryžių ir nusileido netoli Goneso kaimo, kurio valstiečiai užpuolė šią "šmėklą" su dalgiais ir šakėmis. 1783-ųjų rugsėjo mėnesį Montgolfierai pakartojo savo skrydį prieš Liudviko XVI rūmus Versalyje ir minią žioplių, tarp kurių buvo Bendžaminas Franklinas. Balionas paskraidino avį, gaidį ir antį. Gyvuliai išlaikė bandymą, tad jis neturėjo pakenkti ir žmogui. Kuris jų surizikuos pirmasis?

Pirmiausia buvo pasiūlyta, kad galima būtų panaudoti kokį nusikaltėlį - lyg kokią jūrų kiaulytę. Tačiau tam pasipriešino Žanas Fransua Pilatras, sakydamas, kad pirmasis žmogaus skrydis neturėtų būti suteptas nusikaltėlio pavarde. Tad, pats Pilatras kartu su Arlandijos markizu Fransua Lorentu 1783-ųjų lapkričio 21 d. įlipo į Montgolfierų balioną Bolonės miške, Paryžiuje.

Ši porelė ant lentos kūreno laužą ir pakilo 3000 pėdų. Skrydis truko 23 minutes ir jie nusileido už 10 mylių. Ta žinia nusirito per pasaulį ir pritrenkė visus.

Kitas žingsnis aviacijos istorijoje buvo valdomi balionai, t.y. orlaiviai. 1862-ųjų rugsėjo 24 d. iš Paryžiaus garo varikliu varomu ir propelerį turinčiu cigaro formos 144 pėdų ilgio orlaiviu išskrido Henri Giffard'as. Tai buvo pirmasis valdomas skrydis. Tačiau tik 1884-aisiais orlaiviai buvo tiek patikimai valdomi, kad sugebėdavo grįžti į starto vietą. Tai pirmasis atliko A.C.Krebs ir Charles Renard'as orlaiviu, kurio pavadinimas buvo "Prancūzija".


Kas gali sustabdyti patrakėlį?

"1731 m. Riazanėje diakono padėjėjas furvinas Kriakutnojus pasigamino didelį rutulį, pripūtė dūmų prakeiktų ir smirdančių, nuo jo nutiesė kilpą, sėdo į ją, ir nelaboji jėga pakėlė jį virš beržo ir vėliau trenkė į varpinę, tačiau jis įsikibo į virvę, kuria skambina, ir taip liko gyvas...“
Tai būtų 52 m. anksčiau už brolius Mongolfjė, tačiau dėl to rankraščio autentiškumo tebesiginčijama.

Broliai Mongolfjė – vienas jų fizikas,o kitas – inžinierius. 1783 m. jų sukonstruotu balionu prmieji pakilo Pilatras de Rozjė ir markizas d‘Arlandas. Jau po metų sumanė balionu perskristi Lamanšą iš Prancūzijos pusės. O kitas prancūzas Žanas Pjeras Blanšaras, radęs rėmėją, anglų gydytoją Džefri – iš Anglijos pusės. Tačiau Blanšaro netenkino sponsoriaus noras skristi kartu. Kad įtikintų, kad balionas nepakelia dviejų, per bandymą po drabužiais pakišo sunkią alavinę juostą. Tai nepadėjo, Džefri tebenorėjo skristi. 1785 m. sausio 7 d. Ž. Blanšaras tiesiog neprileido Džefri prie aerostato, įkalbinėdamas likti žemėje. Kilo smarkus ginčas, o kad išvengtų bėdos, Duvrė tvirtovės karo komendantas „įsakė“ besiginčijantiems lipti į krepšį ir atrišti virves. Taigi – išskrido. Virš sąsiaurio balionas ėmė praradinėti aukštį. Rizika sutaikė ekipažą ir jie draugiškai ėmė atsikratyti balanso. Išmetus balastą, konjaką ir žiūronus, balionas atgavo aukštį ir pasiekė Prancūzijos pakrantę. Šio aerostato krepšys saugomas Kalė miesto muziejuje.

Odė parašiutui

Kai tik žmogui pavyko pakilti į orą, jis iškart pradėjo galvoti, o kaip jam sugrįžti į žemę. Leonardo da Vinči nubraižė piramidės formos parašiutą iš medžiagos - bet niekas nežinojo, ar jis veikia. nežinojo tol, kol Montgolfierai iš Avignono bokšto neišmetė avies, pririštos prie septynių pėdų skersmens skėčio.

Kas išrado lietsargį nėra žinoma. Tačiau jei Ikaras būtų skridęs su parašiutu, greičiausia skaitytumėm jo memuarus. Gana sėkmingi šuoliai su lietsargiais aprašyti pas Ovidijų ir Apulėjų, o Leonardo da Vinči parengė netgi techninį parašiuto projektą. Aerostato sukūrėjas Ž. Mongolfjė, sumeistravęs maždaug 3 m skersmens lietsargį, sėkmingai nušoko nuo bokšto. 1783 m. lapkričio 21 d. atliktas pirmasis oro baliono Gleb Kotelnikov skrydis – ir pavojus oreivių gyvybėms tapo realus. Tais pačiais metais prancūzas Liui Sebastjanas Lenormanas sukūrė didelį skėtį su kietais stipinais, prikabino prie oro baliono, pavadinęs lietsargiu-parašiutu. Dar po metų Žanas Pjeras Blanšaras skrido su pusiau išskleistu parašiutu, su kuriuo atliko kelis sėkmingus šuolius.
1799-aisiais Andrė Žakas Garmerinas su balionu pakilo 2000 pėdų virš Paryžiaus ir po to nupjovė krepšį, kuriame jis sėdėjo. Tas krepšys buvo prikabintas prie skrybėlės formos parašiuto. Bandymas pavyko ir Garmerin dar kelis kartus iš įvairių aukščių demonstravo panašius "kritimus".

Aviacijai tinkamą 7 m. skersmens parašiutą kuprinėje 1911 m. išrado G.E. Kotelnikovas. Juk sunku pavadinti parašiutu, nes parašiutas – tai Paryžiaus siuvėjo F. Reihelto, gavusio patentą parašiutui, kostiumas su daugybe klosčių aplink kūną. Beje, pats išradėjas žuvo pirmo bandymo šokant nuo Eifelio bokšto metu.

20 a. 4 dešimtm. labai populiarūs buvo amerikietiški „Irving“ parašiutai. 1937 m. į Angliją atvyko 22-metis amerikietis Son Klemas, oro ekstremalių atrakcijų pradininkas. Iš audeklo pasidaręs savotiškus sparnus, juos įsiuvo tarp kombinezono rankovių ir šonuose – tarsi šikšnosparnio. Juos išskleisti buvo nesunku – tereikėjo į šalis išskėsti rankas. Stabilizavimui dar vienas jų buvo kelnėse. Tai jis pademonstravo Londono Hentvorto aerodrome.

Po 163-ių metų (t.y. 1960-aisiais) amerikietis Džosefas Kitindžeris balionu pakilo į 19 mylių aukštį. Tada jis iššoko iš jo ir krito žemyn 84700 pėdas (per 16 mylių) neišskleisdamas parašiuto (o 1942-aisias rusų pilotas išliko gyvas be parašiuto nukritęs iš 21980 pėdų aukščio).


Vertikalaus pakilimo svajonė

Nors malūnsparniai paplito palyginti neseniai, žmonės kelis šimtmečius bandė sukurti jo savybėmis pasižyminčią skraidyklę. Jau Ikaro mitas žymi siekį statmenai kilti skrydžiui.

Pirmasis sėkmingas bandymas buvo 1784 m. prancūzų launoy ir Bienvenu, sukūrusių nedidelį modelį su rotoriumi iš besisukančių spyruokle varomų plunksnų. Vėliau kurti kiti modeliai, tarp jų ir Forlalini, varomas garo variklio.

Stabilumas ir valdomumas buvo pagrindinės problemos. Nors pirmasis toks orlaivis su pilotu pakildavo, valdomumo koncepcija paaiškėjo tik 3 dešimtmetyje sukūrus Cierva autogiroskopą. Ir tik 1937 m. vokiečių Heinrich Focke dviejų rotorių aparatas skrido pakankamai stabiliai. Jų gamyba pradėta 2 pas. karo metu ir nutraukta jo pabaigoje.

Tuo pat metu entuziastai triūsė ir JAV. Vienas centras buvo Filadelfijoje, kur Havilland H.Platt ir W.laurence LePage laimėjo konkursą ir sukūrė du malūnsparnius JAV vyriausybei, o Kellet ir Pitcairn kompanijos patobulino autogiroskopus.

Bet tikras vystymas prasidėjo BridgePort, Konektikuto valstijoje, kur Igor Sikorsky 1939 m. sukūrį pirmą vieno rotoriaus malūnsparnį.
Paskaitykite ir apie pirmąjį malūnsparnį Lietuvoje...


"Žemaičio garlėkys"

Aleksandras Griškevičius (1809 - 1863), sukūręs pirmąjį garu varomą skraidymo aparatą, laikomas Lietuvos aviacijos pradininku. Kilęs iš neturtingų bajorų, jis kūrė, darė ir bandė įvairius skraidymo aparatus. Savo knygelėje „Žemaičio garlėkys“ (1851 m.), išleistoje lenkų kalba, jis išsamiai apibūdino valdomąjį aerostatą, sparnų pritaisymą žmogui, skraidymo aparatą su balionu ar be jo, kėlė garu varomo propelerio (Archimedo sraigto) ir horizontalių sparnų idėją.

Tai buvo pirmosios, bet ne paskutinės oreivystės istorijos, kurią pabaigsiu glaustu svarbiausių datų sąrašu.

Ir neužmirškite, kad tais pačiais metais, kaip ir Lietuva, nepriklausomybę gavo ir Islandija. Ji 1918-ųjų gruodžio 1 d. atsiskyrė nuo Danijos, nors šios šalies karalius iki šiol tebėra Islandijos vadovas)...


<

1998 metai - Istorija dar nesustojo...
Lietuvos skraidyklių ir parasparnių sporto federacijos prezidentas Darius Jakubauskas rekomendavo apsilankyti
Tarptautinės aeronautikos federacijos svetainėje

Svajonės pradžia
Kyla ultralengvieji
Tokios tad buvo lenktynės
„Apie ugnį neprieteliaus sudeginimui“
Drąsus karo lakūnas iš Lietuvos
Skrydžiai oro balionais Lietuvoje 19 a.
Senovės Indijos oreivystės priešaušris
Nežemiški senosios Indijos personažai
Senosios Indijos mašinos (yantra)
Kinų ir korėjiečių skraidantys vežimai
Plutarchas. Biografijos: Solonas
Vimanų vibruojantieji degalai
Ateitis - elektrinļs raketos
Ką pasakoja senas laiškas?
Įdomybės: Bitės-žvalgės
Alcubierre pavara
Stakliškių versmės
Kas vyko prieš 1000 metų?
Kas vyko prieš 749 metus?
Kas vyko prieš 750 metų?
Vartiklio naujienos
NSO.LT