Lietuviškos lėktuvų konstrukcijos

Lėktuvas KPI-6

1958 m. KPI mechanikos fakulteto diplomantas sklandytojas Zenonas Brazauskas1) ėmėsi lengvojo dviviečio sportinio mokomojo tipo lėktuvo projektavimo (KPI-6). Projekto vadovu buvo KPI dėstytojas, kelių sklandytuvų autorius Antanas Kuzmickas2) (recenzentu inžinierius Juozas Zujus). Jį kitais metais apgynė kaip diplominį darbą; tais pat metais nuspręsta lėktyvą ir pastatyti Kauno sklandymo stoties jėgomis. Jie netrukus pagamino sparnus, liemenį, uodegos vairus ir kitas dalis. Aviacinį variklį gavo mainais iš KPI metalo konstrukcijų katedros. Dviejų menčių paprasto propelerio gamybai buvo paruoštas klijuotų lentų strypas. Važiuoklei panaudojo sklandytuvo „Promorec“ ratus. Tada dalis sujungė, apdengė klijuote bei audeklu.

Savo konstrukcija KPI-6 buvo žemasparnis monoplanas. Sparnai buvo mediniai, vieno lonžerono, trapecijos formos, suapvalintais galais. Priekinė dalis dengta klijuote, likusi audeklu. Liemuo pagamintas iš medinių špantų ir stringelių, Lietuviški lėktuvai: KPI-6 dengtas klijuote. Pilotų vietos įrengtos viena šalia kitos. Tik štai sukūrimo darbų užbaigti nepavyko.

Anot specialistų, KPI-6 konstrukcija buvo gana vykusi: geras sėdynių išdėstymas, didelis greičių diapazonas, patogi eksploatacija, nedidelė kilimo ir nusileidimo rieda.

Techniniai duomenys:
Sparnų ilgis: 9 m;
Lėktuvo ilgis: 6,90 m;
Sparnų plotas: 12,40 m2;
Svoris (tuščio): 240 kg;
Skridimo svoris: 450 kg;
Variklio galia: 42 AJ;
Didžiausias greitis: 168 km/val.
Mažiausias greitis: 69 km/val.;
Rieda kylant: 125 m;
Didžiausias pakilimo aukštis: 3000 m

1) Zenonas Brazauskas (1927-2009) – inžinierius mechanikas, sklandytojas. 1959-65 m. dirbo Vilniaus šlifavimo staklių gamyklos inžinieriumi, 1965–87 m. vadovavo Vilniaus sklandymo klubui, o nuo 1987 m. buvo sklandymo sporto treneriu.

2) Antanas Kuzmickas (g. 1925 m.) - inžinierius mechanikas, sklandytojas, sklandytuvų konstruktorius. 1958- 78 m. buvo Vilniaus šlifavimo staklių gamyklos vyriausiasis inžinierius. Nuo 1990 m. dėstė Vilniaus Gedimino technikos universitete. Pagrindinė darbų kryptis – metalo pjovimo staklių projektavimas. Su kitais sukūrė ir įdiegė į gamybą labai didelio tikslumo (precizinių) apvaliojo šlifavimo staklių. Trijų išradimų autorius. Dar 1940 m. tapo aktyviu „Aušros“ gimnazijos aviacijos būrelio aviamodeliuotojų sekcijos nariu, statė miniatiūrinius lėktuvėlius. 1951 m. žiemą užbaigė sklandytuvą M-1 (Mechanikas-1). Tada suprojektavo savo pirmąjį treniruočių sklandytuvą KPI-1. Sėkmingiausiu buvo KPI- 3 „Gintaras“ variantas. 1958 m. naujasis KPI-5 sklandytuvas buvo aukštos klasės aparatas, turintis geras skridimo ypatybes, aerodinamines formas.

Senovės mechanika
Oreivystės žingsniai
Kyla ultralengvieji...
Langų stiklas Lietuvoje
Ateitis - elektrinės raketos
Drąsus karo lakūnas iš Lietuvos
Steponas Darius. Laukė visa Lietuva
Skrydžiai oro balionais Lietuvoje 19 a.
Senovės Indijos oreivystės priešaušris
Senosios Indijos mašinos (yantra)
Kinų ir korėjiečių skraidantys vežimai
Universiteto spaustuvininkas
Teliavelis – saulės kalvis
Tokios tad buvo lenktynės
Kitoks T. Žebrauskas
Kur gieda angelai...
Vilnius po senovei
Greičiau už šviesą!
Trakų pilys
Vartiklis