N. Trubnikovas. Sakmė apie Baltąjį banginį (Trečia dalis)
Kadaise, krikščioniškosios jaunystės laikais, žinojo, kas yra nuodėmė ir kas yra šventa.
Galima buvo pasitraukti nuo nuodėmės, kad kažkur kitur padarytum gerą darbą. Mūsų
epochoje labiau išvystyti visuomeniniai ir kitokie santykiai. Išmokome sekti ryšiais daugiai nei
du-tris žingsnius. Ir jau neturime paprastų gėrio ir blogio apibrėžimų. Jau netikime, kad
pasitraukimas nuo blogio yra gėris, nes dažnai ir labai dažnai jis gali būti tiesiog
paskatinimas blogiui. Savo kailiu pažinome, kad dabartinis blogis niekada nepatekės
rytojaus dieną vešliu gėriu. To mus išmokė paskutiniai du tūkstančiai metų. Tačiau jie mus
išmokė ir to, kad dabartinis gėris gali labai lengvai virsti rytojaus dieną vešliu blogiu.
Mums daugiau nepasiekiami grynąja forma gėris ir blogis, šventumas ir nuodėmė.
Įgijome sugebėjimą gerbti nuodėmės šventumą ir niekinti šventumo nuodėmę. Pavyzdžiui,
Achavo beprotiškosios nuodėmės šventumą ir Starbeko kilnaus šventumo nuodėmę.
Išmokome palyginti, sujungti ir susieti vieno jų veikos nuodėmę ir kito neveikos nuodėmę.
Tik dar nežinome, kur ieškoti išėjimo tarp to ir kito, tarp vienos ir kitos nuodėmės, tarp vieno
ir kito nusikaltimo.
Daugiau ar mažiau įsisavinę tą tiesą, kad nuodėminga ir gėdinga būti budeliu, mes tik
pradedame suvokti ir tai, kad ne mažiau nuodėminga ir gėdinga būti auka, leisti save
nužudyti.
Ir niekaip negalime surasti siauros akelės išėjimui iš šios dilemos tarp budelio ir aukos,
iš to blogio labirinto, pasipriešinimo blogiui, nebendradarbiavimo su blogiu ir netrukdymo
jam.
* * *
Trys susiję, spėjamos, toli gražu viena kitos neneigiančios Pradžios audžia pagal
Melvilio požiūrį būties audinį: Būtinybė, Atsitiktinumas ir Laisvė, laisva žmogaus valia.
Pirmos dvi pradžios nepavaldžios žmogaus teismui. Būtinybė todėl, kad jos stipriai įtempti
siūlai patys negali nė per plaukelį nukrypti nuo jau jos, tuo pačiu ir atsitiktinumo bei laisvo
žmogaus pasirinkimo, nubrėžtos krypties. Atsitiktinumas todėl, kad jo neišvengiamumas
būtent tame ir yra, kad aklai ir nesirenkant mėtyti smūgius, susiduriant su būtinybės ir laisvės
linijomis, neturint galimybės nei teikti pirmenybę, nei rinktis.
Žmogaus teismui pavaldi tik mūsų laisva veika, mūsų laisva valia, ne tik galinti, bet ir
pačios būtinybės skirta rinktas tą ar kitą veikimo būdą ir net mušant aklam atsitiktinumui
elgtis pagal savo pasirinkimą. Ir jei pavaldi ne būtinybė ir ne atsitiktinumas, tai tada pavaldus
ne gyvenimas ir mirtis, kadangi tame mes nesame laisvi, o žudymas, kuriam mes laisvi ir
kuriam kartais pernelyg laisvi būnam. Jis nėra nusakytas būtinybės ir atsitiktinumo, tad,
reiškia, yra besąlygiškas blogis.
Tai tvirtina romanas. Net kai jis yra vardan gėrio. Net jei jis vardan kilniausio tikslo. Jis
yra nusikaltimas. Achavo beprotybė. Achavo nakties košmaras, kuris turi išsisklaidyti
ryškioje dienos šviesoje.
Jis yra nusikaltimas prieš laisvę, prieš atsitiktinumą ir prieš būtinybę. Ir laisvė,
atsitiktinumas bei būtinybė, kiekvienas pagal savo prigimtį, už tą nusikaltimą negailestingai
baudžia.
Jis yra nusikaltimas prieš laisvę, nes suvaržo kažkieno laisvę. Prieš būtinybę ir
atsitiktinumą, nes verčia veikti prieš jų prigimtį. Nes atsitiktinumas ir būtinybė turi
pakankamai jėgų, kad pasirūpintų atsitiktiniu ir būtinu, - ir mums nėra jokio reikalo ten kišti
savo nosį į vieno jų reikalus, kaip nėra jokio reikalo padėti kitai mėtyti plytas ant praeivių
galvų.
Ir jei dėl būtinybės mes vis dar negalime radikaliai sunaikinti (o jei kada nors galėsime,
tai vargu ar to panorėsime, nes būsim, tikriausiai, kiek protingesni, nei dabar) mirties blogį
nesunaikinę radikaliai tuo pačiu ir gyvenimo gėrio, tai galim, ir tame skirtingai nuo banginių
esame laisvi, tai iš dalies mūsų valdžioje, pažaboti žudymą. Bet kokį žudymą: banginių ir
žmonių, kūno ir dvasios, mūsų galimybių ir mūsų vilčių, mūsų laiko ir mūsų erdvės, mūsų
vaikų ir mūsų idėjų. Labai daug gali tame kelyje galingasis Achavas. Ne taip mažai ir
tvarkingasis Starbekas. Asmeninio pasirinkimo ribose ir asmeninėje atsakomybėje už tą
pasirinkimą, kokios siauros būtų tos ribos, tai prieinama visiems.
Jei atsitiktinumas mums padovanojo gyvenimą, o kartu su juo ir mirties
neišvengiamumą, ir jei siaurame plyšyje tarp to atsitiktinumo ir tos būtinybės pasirodome
esą laisvi rinktis žudymą arba atsisakyti jo, tai problema tame, kaip būtent atsisakyti, kaip
nutraukti? Kaip Achavas, nutraukiantis žudymą kitu žudymu, keršijantis krauju už kraują ir
teisingai prisiimantis atitinkamą nuobaudą? Kaip Starbekas, susitaikantis su žudymu ir
netrukdantis jam? Ar kaip Izmailas, kuris linkęs, išvydęs ties horizontu banginio fontaną,
patylėti ir nešaukti:"Štai jis! Muškit jį!"
Ne, ne! Kalba eina ne apie dar vieną pamokslą, kad negalima žudyti. Būtų pernelyg
lengva ir, kaip rodo pasaulinė patirtis, visiškai beprasmiška vėl tvirtinti "Nežudyk!" O ir į ką
būtų galima kreiptis su tais žodžiais? Į Vilbadą? Tačiau juk Vilbadas jau seniai nieko nežudo.
Pažiūrėkite, kokios švarios jo rankos. Į banginių medžiotojus? Tačiau juk jie mirs, jei
neužsidirbs savo duonos kąsnio. Į alkanus ryklius? Į sočius ryklius?
Romane yra įdomus epizodas, kai vienas kapitono padėjėjų, su geru jūreivišku apetitu
kertantis pusžalius banginio kotletus, liepia paliegusiam negrui-kokui pasakyti pamokslą
pernelyg įsitriukšmavusiam ryklių būriui, draskančiam prie laivo borto prišvartuotą ką tik
užmušto banginio mėsą. Paklusdamas įsakymui, bedantis senis kreipiasi į "pamiltuosius
brolius", kad tie įveiktų savyje ryklius ir taptų
angelais, nes, akip jis sako, angelai tai ir yra
rykliai, įveikę savyje ryklius. Tačiau rykliai ryja. Rykliai drasko dar neatvėsusią banginio
mėsą. Čepsi, daužo uodegomis laivo korpusą. Jie kelia neįsivaizduojamą triukšmą.
- Nėra prasmės pamokslauti tiems nenaudėliams, kol jie neprikimšo savo skrandžių, -
pastebi senis. O kai jie juos prikimš, jie aplamai nenorės klausyti.
- Prakeiti broliai! taip pasibaigia tas vienintelis tokio tipo pamokslas. Prakeikti broliai!
Gali kelti, po velnių, kokį norite triukšmą. Galite prisikimšti savo skrandžius, kol nesprogsite,
o tada, kad jūs padvėstumėte!
Ne "nežudyk", o "būkite prakeikti", jei negalite nežudyti. Pasprinkite savo pačių
žarnomis! Būkite triskart prakeikti, jei savyje nematote ryklių!
Nėra prasmės kartoti "nežudyk". Jie neišgirs ir nesustos, kol nesuris vienas kito. O kai
suris, tada nebus kam ir kodėl pamokslauti.
Nėra prasmės. Tačiau nėra prasmės ir juos prakeikti jie patys save prakeikė. Ir ne
žodžiu, o darbu.
Tad neteisk jų. Nežudyk, jei žudymas tau ne prie širdies, bet ir nedalyvauk jame. Užkirsk
kelią jam ten, kur turi galią tam. Lik ten, kur neturi tos galios, vienišas ir tylus, kaip dievas.
Nebijok būti apšauktas bepročiu prieš to beprotiško pasaulio veidą, nes žemiškoji tavo
beprotybė bus nežemišku tavo protu. Išsaugok, ką pajėgi išsaugoti, bet nepagausink ir taip
gausiai besiliejančio kraujo. Kaip dievas, priimk tą keistą gyvenimą, kaip teks priimti ir jo
duotą mirtį, tačiau neatiduok jo be reikalo ir neatimk tuščiai, neapteršk savo visatos, savo
sąžinės, vienintelio tavo turto, kol jos neskauda ir ji nesmirdi, todėl kad nei jos apvalyti, nei
išrauti ją, kaip skaudantį dantį, niekada negalėsi. Saugok save. Kol tu gyvas, ji yra paskutinis
tavo gėris, kuris bus su tavimi iki tavo dienų pabaigos.
* * *
Ne "nežudyk", o pamilk, pagaliau, šį gyvenimą, tavąjį, vienintelį, nes kito neturėsi
niekada. Įsiklausyk į tą baisų žodį: niekada! Pamilk jį, ir lengvai išmoksi mylėti ir tą
kitą, svetimą gyvenimą, taip broliškai persipynusį su tavuoju, - taipogi vienintelį, nes kito
taipogi niekada nebus. Nebijok mirti, nugyvenęs. Bijok mirti nepažinęs gyvenimo, nepamilęs
jo ir jam nepasitarnavęs. O iki tol atmink apie mirtį, nes tik nuolatinė mintis apie mirtį, apie
gyvenimo ribą padės tau neužmiršti apie ribinę gyvenimo vertybę. Priimk ją ne tik kaip
neišvengiamą gyvenimo pabaigą ir jau, žinoma, ne kaip sudūlėjimą, nes pabaiga ir
sudūlėjimas yra už tavo mirties ribų, o kaip kainą, kurią teks sumokėti už gyvenimą. Ir kokia
maža tau bebūtų toji kaina, neprašyk jos anksčiau laiko ir nemokėk jos ankščiau nei reikia,
nes laikas tas arti ir terminas baigiasi.
Priimk mirtį, pagauk ją, nes tos kainos vertėje, ribos ir gyvenimo mato vertėje,
neatskiriamo jo elemento vertėje ji yra didžiausias gėris, lygus ir tapatus lygiam ir tapačiam
gyvenimo gėriui, nes tik ji pajėgi pranešti gyvenimui jo tikrąją kainą, todėl, kad mirtis be
gyvenimo, be mato ir ribos ne tik tavo akyse neturėtų jokios vertės, bet ir būtų begalybę
kartų labiau nepakeliama ir baisesnė, nei labiausiai nepakeliama ir baisiausia pabaiga.
* * *
Tokį gyvenimo supratimą, priimant mirtį, galų gale pasiekia Izmailas. Per neišvengiamos
bjaurios pabaigos baimę, per nevilties filosofiją, kai tikėtis daugiau nėra ko, kai į viską,
išskyrus maistą ir lovą, nusispjauti, į tragiškojo optimizmo filosofiją ateina jis, atsidūręs ant
pačios briaunos, prieš žiaurios ir neišvengiamos mirties veidą. Ateina kaip į savotišką
kompensaciją už pergyventą baimę, netekęs tikėjimo žmonėmis ir dievais, būties
išmintingumu. Ateina ir priima gyvenimą visą, kokia duota, tame tarpe ir su betarpiška
mirties dovana, kaip vienintelę, nes kitos nėra ir niekada nebus, o kartu su gyvenimu priima
ir mirtį kaip neatskiriamą nuo gyvenimo, tapačią jam būties sąlygą.
Ateina ir iš naujo mokosi gyventi. Iš naujo mokosi vaikščioti, kvėpuoti, žiūrėti, klausyti.
Mokosi naujai apmąstyti pasaulį, priimdamas kiekvieną būties akimirką kaip begalinį gėrį. Ne
kaip kažką, kas neišvengiama ir natūralu, kas priklauso pagal šventąją gimimo teisę, o kaip
rečiausią, niekieno nesąlygojamą dovaną rečiausio ir niekieno nesąlygojamo atsitiktinumo.
Kaip neįkainojamą lobį, kurio labai lengva netekti, iššvaistyti arba kurį gali atimti, tačiau kurio
niekada negalima atgauti atgal. Čia Izmailas ir išmoksta vertinti kiekvieną tokią akimirką,
kiekvieną savo žodį ir veiksmą kaip paskutinį, kurie daugiau nepasikartos ir kurių nepakeisi.
Čia jam tenka kitais, anksčiau neprieinamais matais matuoti savo buvimo gyvenime
valandas. Tais matais, kurie prasmę turi ne visada ir ne visur, o čia ir dabar jo mirties
akivaizdoje; kokie atsiskleidė jam ant tos briaunos ir paskelbė jo vertinimams visai naujus,
daug paprastesnius, tačiau ir daug griežtesnius, kriterijus; jo veiksmams daug rūstesnius,
tačiau ir gerokai patikimesnius pagrindus; jo žodžiams jų paprastą, tiesią, aiškią prasmę.
Tas išgyvenimas "ant briaunos", atimdamas iš Izmailo naivų tikėjimą patikima, gerai
sutvarkyta ateitimi, suteikia jam naują dabarties išmatavimą, naują orientaciją jo būties
erdvėje ir laike. Sutaikydamas jį su nuolatiniu mirties jutimu, jį sutaiko su nuolatiniu gyvenimo
jutimu ir leidžia jam pagaliau gyventi ne tam, kad pradėtų gyventi kada nors vėliau,
kažkuriame uoste pasibaigus šiam reisui, o kad, neišvaisčius paskutinių gyvenimo akimirkų,
čia ir dabar. Jo būties minutė liaujasi būti jam nušalintu fizinės gyvenimo kaitos, vienų
trukmių kitomis, matu. Laikas išvis liaujasi būti gyvenimo matavimo priemone. Ji tampa jo
užpildymo matu, matu to, kuo dabar užpildoma jo būtis, kas pagavo jį ir galingu srautu neša į
amžinybės vandenyną, surenkančio į savo tėkmę srautus ir intakus, upelius ir upes, nieko
nepaliekančio savo kelyje, nesigailinčio to, kuris pasirodo per sunkus ir amžiams nusėdo
dugne, niekam neatleidžiančio ir nieko neužmirštančio. Tuo galingu srautu užpildomos jo
gyvenimo minutės, apmąstomos mintimi, turiniu ir kaina to, kas buvo ir yra, kas jam turėjo ir
turi prasmę, kas atsivėrė jo žvilgsniui čia, mirties akivaizdoje.
Jo gyvenimo tėkmė daugiau neapibūdinama tolimais krantais, prie kurių kada nors jį
priplukdys. Ji išlaisvinama ryšiui su tuo, kas nustatoma čia, kas turi ne tik savo ištakas ir
savo istoriją, bet ir savąją gyvą tėkmę. Ir toji tėkmė įgauna jam prasmę ne dėl galimybės
kada nors sulaukti gerbūvio, dėl kurio jis liejo prakaitą ten, krante, ir buvo pasiruošęs lieti
kraują čia, vandenyne, ne dėl ateities, kuria daugiau negali tikėti, o dėl tos dabarties, kuri
yra, kurią jis žino ir kuria netikėti neturi jokio pagrindo.
Jo dabartis liaujasi būti izoliuotu, tempiamu į nebūtį tašku įvykių kaitos linijoje, be
paliovos bėgančio laiko rijamu ir naikinamu. Ji tampa mazgu fiziškai nefiksuoto ryšio,
jungiančio vieną beribę esybę su kita, jau nesančią su dar esančia. Ir Izmailas gyvena
dabartyje ne dėl prabėgusios ar atbėgančios tuštumos, ne dėl praeities ar ateities, kuri
traukiasi ir atslenka ir atima iš jo dabartį, o dėl to, kas yra, kas turėjo ir išsaugojo kainą ir ką
jis išsaugo ir palaiko, kas nepraranda vertės tomis pralekiančiomis jo būties akimirkomis. Jis
liovėsi niekinti praeitį už tai, kad ji prabėgo ir atsitraukė spaudžiama ateities. Liovėsi vytis
ateitį ir žemintis prieš ją už tai, kad ji atslenka ir išstumia praeitį. Jis dalyvauja tame, kas turi
likimą ir abejingas tam, kas neturi jo. Todėl jo žvilgsnis nukreiptas ne vien į permainas
nešančią tuštumą, apie kurią žino tik tiek, kad ji užslinks ir kažkuo užsipildys, o į pastovią
pilnatvę to, kas yra, ką jis sugėrė, kas ne be jo pastangų, ne be jo laisvo pasirinkimo ir
palaikymo praeina per dabarties akimirkas ir jo išsaugoma nuo nuopuolio į nebūties
bedugnę. Jo praeitis liaujasi būti tuo, kas su juo praeina per tankiausią akimirkų rėtį ir
išsisaugo tolimesniajai būčiai.
Su juo, nugalėjusiu mirtį, per ją praėjusiu, su praėjusiais per laiką Plutarchu ir Montenu,
Biblijos knygomis ir prisiminimais apie vaikišką troškimą, su pirmąja Kvikego šypsena ir
paskutine Achavo kančia jis lieka. Ir jau ne su abejingu laikrodžio mechanizmu jis lygina
savo gyvenimo būties valandas, o su sudvasinta, jo minties permąstytu tuo, kas praėjo,
praeitimi, ir atnešusia bei jam įteikusia, praeinančiam ir einančiam toliau, savo aktyvus. Savo
apmąstymu leidusia apmąstyti ir jo būtį, kiekvieną jos akimirką padaryti amžinąja vertybe,
amžinai prisotintam gyvenimu, savo dabartimi ir savo dabartyje sutalpinančiojo praeities
gyvenimą, tą su kuria ir jam bus didele garbe susijungti, kai čia mirs jo kūnas.
Mirties išgyvenimas Izmailui pasirodo esąs gyvenimo išgyvenimu, pergyvenimu ir to, ir
kito, panašiai, kaip kūriniai pergyvena autorių arba autoriai kūrinius. Ir tas pergyvenimas
pasirodo galįs ne tik užmušti silpną dvasią, paversti žmogų tirtančiu tvariniu, šunimi,
skubančiu, kolei gyvas, nugrėbti daugiau ir riebiau, bet ir pažadinti dieviškąjį pradą žmoguje,
vyraujančią dvasią virš laikino kūno. Jis pasirodo galįs ne tik vienus, dar gyvus, panardinti į
nebūties neviltį, bet ir kitiems dar šiame gyvenime suteikti amžinybę. Vienų gyvenimą
užpildyti judėjų baime ir gyvus palaidoti mirusiųjų sienoje, kaip apie tai kalba gudrusis
Saliamonas Ekleziastas, ir apdovanoti kitus, įveikusius tą baimę, priešinga jai amžinąja
beprasmiškos mirties baime, kilnia baime dėl beprasmės veltui iššvaistyto gyvenimo
dovanos.
Taigi, reikia priimti mirtį. Ne tiesiog susitaikyti, o prilygti jai, susigyventi, kad priimtum
gyvenimą ir susigyventum su juo vieninteliu gyvųjų šansu.
Taigi, reikia priimti gyvenimą ir atminti, kad šuo ir liūtas mirs ir jau mirė, ir kad gyvas
liūtas, net jei rija riebiausius kąsnius, greitai virs negyvu šunimi, tačiau niekada nebus liūtu,
nei alkanu, nei sočiu, nei gyvu, nei mirusiu.
Taigi, reikia ne tik susitaikyti su mirtimi kaip neišvengiamu blogiu, o už josios gyvenimo
neigimo, už josios bjauriosios materialiosios formos išvysti jos aukštąją dvasinę prasmę, o
įveiktoje mirties baimėje naujo, daug gilesnio ir pilnesnio, nei prieinama dabar, gyvenimo
skonio prielaidą ir, pasėkoje, gyvenimo skonio.
Taigi, reikia priimti gyvenimą visu jos pilnumu. Ne tik jo šurmuliuojančią, nuolat
sprunkančią nuo savęs ir vengiančią pilnumo pusę, ne tik jo neišbaigtą, o todėl ir nebaigtą,
neigiančią mirtį, pusę, nuolat kintantį gyvenimą dėl laikinų malonumų, bet jį pilnumoje,
apmąstytą mirties prasme, mirties matu išmatuotą, pilnu jos matu užpildytą gyvenimą.
* * *
kaip Mobis Dikas įkūnija stichinę gyvybės galią, jo gyvuliškąjį, galingą kūniškumu, tačiau
aklą dvasiškai pradą, taip Achavas ir Izmailas įkūnija žmogiškąjį pusiau
dieviškąjį*), jei dar ne visiškai regintį, tačiau jau akis atmerkiantį ir įsižiūrintį į
būties pradžios gyvenimą.
["Liūdnasis pusdievis" mėgiami Melvilio žodžiai apie žmogų]
Abu jie, Achavas ir Izmailas, subrendo, kad pažvelgtų į pasaulio veidą. Ne tik priėmė
gyvenimą, kaip priėmė jį jaunikliai banginiai ir banginių medžiotojai, nežinantys nė kainos to,
ką gavo, nė vertės to, ką atima ir praranda. Abu bando surasti savo vietą visatoje, savo
žmogiškąjį santykį su ja. Tačiau Achavas ir Izmailas, nors ir atsimerkia ir bando žvelgti į
pasaulį, dar nemato jame savojo veido. Savo veide neatpažįsta pasaulio veido atspindžio.
Todėl jiedu našlaičiai. Ir nors abu spėjo prarasti vaikišką pirmapradį būties džiaugsmą, dar
nespėjo įveikti jo jaunatviško laikino tragizmo. Abu uždavė klausimą pasauliui ir pareikalavo
atsakymo, tačiau skirtingai klausė ir skirtingus atsakymus gavo.
Aistringame siekyje sunaikinti pasaulio blogį, pertvarkyti pasaulį gėrio pagrindais
Achavas triuškina dievus. Ir yra dievų sutriuškinamas. Žiauriai teisia pasaulis ir žiauriai
pasaulio nuteistas. Eina į pasaulį, kad pateiktų jam nuosprendį, ir gauna pasaulio
nuosprendį. Baudžia ir sulaukia bausmės, žūsta nuo savo paties pakelto kalavijo, - iš tikrųjų
pakeitęs pasaulį pagal atvaizdą savo ir panašumą, tačiau jo nepagerinęs, padauginęs
kančias ir pasaulio blogį.
Minkštas, kaip vaškas, patiklus Izmailas ateina į pasaulį ir yra pasaulio priimtas. Neteisia
ir nėra teisiamas, atleidžia ir jam atleidžiama, dovanoja ir jam dovanojama. Tačiau Izmailas
tyli. Ir kol jis tyli, jis girdi tik pasaulio tylą kaip atsakymą. Ir nors Achavas energingesnis,
gyvybingesnis už Izmailą, nors jis keleriopai iškilesnė asmenybė, jis nuteistas. Jo kovos su
blogiu per blogį kelias, su žudymais per žudynes atmestas pasaulio, nes jis, tas kelias, yra
būties aklavietė, pasaulio galas. Dar nesustiprėjęs Izmailas, dar ne iki galo asmenybė žada
kažkokį kitą kelią, priešpastatant blogiui ne kitą ir galingesnį blogį,o, kad ir dar ne gėrį, tai
bent jau nedalyvavimą blogyje. It kai Izmailas prabils ir pasaulio aidas atsilieps jam,
sugražins, kaip sugražina Achavui, žodį, su kuriuo jis atėjo į pasaulį, tada Izmailas išgirs
meilės žodį į meilės žodį, vilties žodį į vilties žodį, tikėjimo žodį į tikėjimo žodį, - taip kaip
nelaimingas senasis Achavas į neapykantos žodį išgirdo neapykantos žodį.
Tai ar ne tame aide, toje tapatybėje atsakymo su užduotu klausimu ir slepiasi žmogaus
ir pasaulio konflikto paslaptis? Ar ne jame randasi ir tos paslapties atskleidimas, to konflikto
išsprendimas? Ar ne todėl pasaulis, kaip veidrodis ir aidas, gražina mums tai, su kuo
ateiname pas jį, kad jis, tasai pasaulis, yra mūsų pasaulis? Kas žmogaus "aš" pasaulis,
žmogaus žodžių ir veiksmų, žinių ir suvokimų ura vienas ir tas pats, vienintelis, vienatiniu
būdu prieinamas pasaulis. Juk jeigu nagrinėtume šį klausą ypatingai griežtai, jokio kito
pasaulio, be mūsų būties pasaulio tai visiška tautologija nežinome ir negalime žinoti.
Todėl visa, ką vadiname pasauliu mumyse, yra toks tik todėl, kad tapo mūsų vidinės patirties
nuosavybe, t.y., įdėtas mūsų, apmąstytas ir, taigi, jau nėra "viduje".
Tačiau tada dar vienas klausimas. Apie tą patį, tik iš kitos pusės: ar tada ir mūsų "aš" yra ne
kas kita, kaip to pasaulio "aš"? Ar nėra tas pasaulis, duotas mums ir mūsų paimtas,
pasauliu, išvydusiu save mūsų akimi, išgirdusiu save mūsų ausimi, pradėjusiu save
apmąstyti mūsų mintimi? Ir ar nėra tada mūsų mintis, mūsų žodis ir veiksmas mintimi,
žodžiu ir veiksmu to pasaulio, pasiekusio tam tikrą savimonės lygį? Ir ar nėra tada tas
pasaulis mūsų tikrasis kūnas, mūsų tikroji buveinė, mūsų dirbtuvės ir mokykla, mūsų
namas ir mūsų šventovė?
Ar ne todėl Achavas ir Izmailas gauna kaip atsakymą tik daug kartų sustiprintą savo
klausimo aidą, kad tas pasaulis, tas gyvenimas ir toji mirtis, pati ta visata savaime nei
egzistuoja, nei neegzistuoja; nei turi prasmę, nei jos neturi, - be tos prasmės, kokią
suteikiame jai? Ar ne todėl, kad pasaulis, gyvenimas, būtis, visata savaime nei geri, nei pikti,
nei puikūs, nei netikę; kad jie gyvena mūsų gyvenimu, kaip mes gyvename to gyvenimo
gyvenimu, ir miršta mūsų mirtimi, kaip su žiauria Achavo mirtimi miršta ir žiauri Achavo
visata, kaip beprasme banginių medžiotojų mirtimi miršta jų neapmąstytoji visata; visata
būtybių, nežinojusių nieko, be savo stipraus bado jausmo ir savo žiauraus amato.
Ar ne todėl visa tai, kad pasaulis, gyvenimas, visata protingi tik dėl mūsų proto ir
išprotėję tik mūsų beprotybe, kaip jie geri mūsų gerumu ir pikti mūsų pykčiu, kaip jie gražūs
žmogaus grožiu ir netvarkingi mūsų netvarka.
Pasaulis, gyvenimas, būtis tokie, kadangi jie yra mūsų pasaulis, mūsų gyvenimas,
mūsų būtis; mūsų dirva, mūsų šaknys ir ištakos, kaip kad mes esame jų pratęsimas, jų sėkla
ir jų daigas. Jie yra beribis laukas mūsų riboto ir smulkaus "aš", kaip kad mūsų smulkus,
besislepiantis nuo dienos šviesos, "aš" yra tampantis, atsimerkiantis, pradedantis išlįsti iš
savo gyvuliškosios to pasaulio, tos visatos "aš" lėlytės. Jo susikaupęs susikaupimas, jo
pradedanti susivokti savimonė.
Jei tas pasaulis yra pasaulis, įsiklausantis į save mūsų ausimi, įsižiūrintis į save mūsų
akimi, pradedantis įsisamoninti save mūsų sąmone; jei jis gyvas mūsų gyvenimu ir miręs
mūsų mirtimi, serga mūsų liga ir kenčia mūsų kančia, jei apmąsto save mūsų mintimi ir
suvokia save mūsų suvokimu, tai argi ne priklausomai nuo to, kaip jį matome ir girdime, kokį
apmąstome ir suvokiame mūsų darbais, žodžiu ir apmąstymu, taip jis girdi ir regi save,
mąsto ir suvokia. Ir jeigu, save suvokdami, mes suvokiame mūsų pasaulį, kaip kad,
suvokdami pasaulį, mes suvokiame ir save tai mes nesame našlaičiai, ne ateiviai
svetimuose namuose ir ne ištremtieji iš savųjų; mes jau ne vaikai, kuriems reikia vyresniojo
priežiūros, tačiau dar nežinantys apie tai to pasaulio sūnūs, ne tik pašauktieji, bet ir išrinktieji
pasiekus brandos amžių tapti to pasaulio Vyrais-Visagaliais, atsakingais už viską, kas jame
vyksta. Pašauktieji ir išrinktieji sutvarkyti tuos savo namus. Ir jau pertvarkantys jį savaip, kol
kad dar nelabai patraukliai, pgal savo atvaizdą ir panašumą, kol kas be atsakomybės, tačiau
jau kai ką nujausdami.
Jei mūsų reikalai yra pasaulio reikalai, jei pasaulis apmąsto save mūsų mintimi, kalba
mūsų žodžiu, pratęsia save mūsų pratęsimu, tai mes atsakom už tai, kada pasaulio žodis
skiriasi nuo darbų. Mes, o ne pasaulis pats savaime, ne gyvenimas savaime, nes nei
pasaulio savaime, nei gyvenimo savaime mums nėra, niekada nebuvo ir niekada nebus; nes
"patys savaime" jie netenka abstrakcijos kūno, aklos ir bevardės stichijos, jų negalima
bausti, kaip negalima bausti akmens, praskėlusio kaukolę, arba rankos, sviedusios
akmenį.Galima bausti ir reikia bausti tik tą "aš", laisvą rinktis, mesti ar nemesti, kuris tai
sumąstė mintimi ir padarė ranka. Ne liepsną, deginančią mūsų namus, ir ne degtuką,
uždegusį tą liepsną, o padegėją. Todėl, kad akla ir abejinga šio pasaulio liepsnos prigimtis,
kaip akla ir abejinga statistiškai pasiskirsčiusių atsitiktinumų prigimtis. Todėl, kad nėra akli ir
abejingi tame pasaulyje tik ploni mūsų "aš" siūlai, lakstantys tarp būtinybės ir atsitiktinumo
bei čiumpantys, iš savo beprotiškos gyvuliškos baimės arba beprotiško vaikiško išdykavimo,
arba akmenį, arba degtuką. Mes atsakingi, nes mes gentis, o ji pri-gimtis.
Todėl, kad ji Ra-il, o mes pagal apibrėžimą ". Ir tegu abi rankos, dešinė ir
kairė, nudžiūna tam, kas nenorės to suprasti.
To niekada nesupras banginiai, pašauktieji gyvenimo, tačiau jo neišrinktieji, bebalsio jo
mažyliai. To nesupranta banginių medžiotojai, vos pradėję klegėti savo nesuprantama
tarme. Apie tai pradeda nujausti paaugliai Achavas ir Izmailas. Bet tik nujausti, ką tik pradėję
save įsisąmoninti, ką tik atsistoję į sunkią iniciacijos eilę, ką tik patraukę į savo klajones, kad,
pažinę savo tikrąjį, jau nevaikišką vardą, sugrįžtų kitokie, kitu vardu ir kita, naujo vardo
apibūdinta esme.
Tačiau to dar nežino ir save laiko našlaičiais, "kurių nevedusios motinos mirė
gimdydamos ir į kapą nusinešė jų tėvystės paslaptį". Taip jie galvoja. Su neįminta tąja mįsle
eina į pasaulį, kad atkeršytų už našlaitystę, atkeršytasis Achavas. Ir ne tik iššauktasis, bet ir
iš aukščiausiosios Autoriaus Valios gavęs dar vieną šansą, kad grįžtų į pasaulį savo tikru
vardu, kai subręs jo dvasia ir turės ką pasakyti pasauliui. Tegul tai būna tik projektas, tik
"projekto apmatai", nes tai bus naujos pagyros žmogui ir pasauliui apmatai.
Panašu, kad su paslaptimi liko ir pasitraukė nuo mūsų Melvilis, ne tiek, galbūt, susilaikęs
nuo pačio paskutinio, labiausiai kankinančio, sunkiausio, iš nevilties, žodžio, kiek palikęs
kančią, sunkų darbą ir neviltį, tačiau ir didvyriškumą ištarti jį mums patiems. Užsiminė, leido
suprasti, tačiau neištarė, nenukreipė paklydusių vaikų į tėvų būties namus. Paliko našlaičiu
Izmailą ir nepaguostą "Rachilę", kuri "rado tik dar vieną našlaitį" ir iki šiol klajoja okeane
beviltiškai ieškodama visų tų pasiklydusių vaikų.
* * *
O jei ne našlaitį?
Jeigu galintį kada nors suvyriškėti gimtąjį kūno kūną to pasaulio sūnų? Jei ji, toji
nepaguostoji "Rachilė", ne nusikaltėlė, palikusi prie svetimo slenksčio nuodėmėje sugyventą
kūdikį, o netekusi jo, akla-kurčia-nebyli prigimtis, kuriai reikia pagalbos, sugebanti mylėti ir
kentėti, tačiau ne matyti ir žinoti? Kas tada? Kas atsako, kad jos nesuvyriškėję vaikai,
kuriems ji davė gyvybę ir kurie jos nepažįsta? Ar ne ji pati? Juk jie tai mato ir girdi.
Mato ir girdi, tačiau dar nepriima ir neprotauja. O protaus ir priims, kai panors ragauti
nuo gėrio ir blogio pažinimo medžio, augančio greta gyvenimo medžio. Tada protaus ir taps
kaip dievai. Kaip tai ne užkerėta, kaip tai bebūtų sunku tapti dievu, kaip tai nėra beprotiška,
nei nepakeliamai baisu. Taps, privalo tapti, nes dar labiau užkerinčia, beprotiška ir baisu
nepradėti protauti ir netapti.
Ir jau tampa, baimindamiesi sau tai pripažinti. Vis dar vystykluose slepia savo veidą,
tikėdamiesi pasislėpti nuo pasaulio ir atsakomybės už jį. Ir vis tiek taps, jei sugebės įveikti
vaikišką baimę, jei atsikratys vystyklų, jei panors tapti vyriškais ir sąžiningais, kaip dievai.
Taps pasaulio Gelbėtojais, kaip tapo, paragavę gėrio ir blogio užmiršimo medžio, jo
Naikintojais. Privalės būti ne tik Visagaliais ir Visažiniais, kokiais beveik tapo, bet ir
Visagailestingaisiais, ir pasigailės ne tik delfinų, banginių, identifikuojamų pagal Mobio Diko
nomenklatūrą, bet ir kitų, vienas kito, savęs.
Arba išsigąs ir liks prieangyje. Žus savo pačių sukurtame pragare, palikę tą
aukščiausiąją galimybę kokiai nors kitai, ne tokiai bailiai ir trokštančiai, ne tokiai trumparegei
beždžionei, kokioje nors kitoje, laimingesnėje planetoje, po kokia nors kita, geresne, ne tokia
aktyvia ir atšiauria, ramiau spinduliuojančia Saule.
Apie tą galimybę daugiau kaip prieš šimtą metų parašyta Hermano Melvilio knyga apie
Baltąjį banginį knyga perspėjimas, knyga pamokslas, knyga pranašystė. Naujojo
testamento knyga jau ne tarp Dievo ir žmogaus, o tarp Žmogaus ir Pasaulio. Žmogaus ir
Gyvenimo.
Taip Melvilis atsakė į klausimą, kas yra tikroji žmogaus prigimtis ir kas yra tikroji
žmogaus esmė.
Papildomi skaitiniai:
Judafobija
Odisėjas visapusiškas
Ž. P. Sartras. Šleikštulys
Peteris Karvašas. Archimedas
Bjarte Breiteig. Stokholmas
Antuanas de Sent Egziuperi
S. Barančakas. Vertėjo manifestas
Ezoterinės tradicijos riboženkliai
M. Miechovskis. Dvi Sarmatijos
Ana Jampolskaja. Futuristinis maištas
Aldo Palaceski. Priešskausmis (Futurizmo manifestas)
Vienuolyno kapeliono pasakojimas apie gaidį ir vištą, Šantiklerą ir Pertelotę
Jų kūriniuose parašyta daugiau nei perskaitoma
Davidas Kartvelišvilis. Sekti vardan meno
L. Devita. Gyvenimas po tikrovės
Umberto Eco. Įžengiant į miškus
A. Beliajevas. Ar lengva būti vėžiu?
Radoslavas Bratičius. Kur tu, Moze?
Riiti Jokomicu: Musė
Erlend Loe. Dopleris
Kazys Saja. Molynė
Volė Šojinka
Egzistencializmas
Literatūriniai skaitiniai
Fantastikos svetainė
Filosofijos svetainė
Poetinės vizijos
|