R. Bredberis. Ir nugriaudė griaustinis (1952) Apie autorių skaitykite >>>>>, o apie apsakymo pristatymą >>>>> Skelbimas ant sienos išskydo, tarsi jį užtraukė šilto srūvančio vandens plėvele; Ekelsas pajuto, kaip vokai susimerkdami sekundės dalelei pridengė vyzdžius, tačiau ir per akimirksniu užėjusį rūką tebešvietė raidės: AB SAFARI LAIKU ORGANIZUOJAME MEDŽIOKLĘ BET KADA PRAEITYJE JŪS PASIRENKATE LAIMIKĮ MES JUS PRISTATOME Į VIETĄ JŪS NUŠAUNATE JĮ Ekelso burnoje pritvino seilių; jis mėšlungiškai jas nurijo. Raumenys aplink burną lūpas išrietė į šypseną, kai jis lėtai iškėlė
ranką, kuria mojavo 10 tūkstančių dolerių vertės čekiu, skirtu žmogui už langelio:
Tolimame erdvios patalpos gale Ekelsas matė kažką keista ir neapibrėžiamą, mirguliuojantį ir gaudžiantį, laidų raizgalynę ir metalinius gaubtus, persiliejančius ryškia aureole tai oranžine, tai sidabrine, tai žydra spalva. Gausmas buvo toks, tarsi pats Laikas liepsnojo milžiniškame lauže, tarsi visus metus, visas pergamentinių metraščių datas, visas dienas suvertė į vieną krūvą ir padegė. Vienas rankos prisilietimas ir iškart ta ugnis paklusniai pradės atgalinę eigą. Ekelsas prisiminė kiekvieną skelbimo žodį. Iš pelenų ir dulkių atsikurs, tarsi salamandros, senieji metai, žalieji metai, rožės aromatizuos orą, žili plaukai pajuos, dings raukšlės, visa pasuk atgalios ir taps sėkla, nuo mirties skubės prie savo ištakų, saulė tekės vakaruose ir leisis į ryto žarą, mėnulis dils iš kitos pusės, viskas panašės į viščiuką, sulendantį į kiaušinį, triušius, grįžtančius į fokusininko skrybėlę, visa patirs naują mirtį, sėklos mirtį, žaliąją mirtį, sugrįžimą į laiką iki apvaisinimo. Ir tai bus padaryta vos vienu rankos judesiu.
- Velniai griebtų, - iškvėpė Ekelsas; jo liesame veide atsispindėjo Mašinos šviesų blyksniai. - Tikra Laiko mašina, tik pagalvok! Būtų pasibaigę rinkimai vakar kitaip, aš šiandien, galbūt, būčiau atėjęs čionai pabėgimui. Ačiū Dievui, laimėjo Keitas bus geras JAV prezidentas. - Va, būtent, - atsiliepė darbuotojas už langelio. - Mums pasisekė. Jei būtų išrinkę Doičerį, neišvengtumėm žiauriausios diktatūros.
Tasai tipas prieš viską pasaulyje prieš taiką, prieš religiją, prieš žmogiškumą, prieš protą. Žmonės skambino ir klausė juokaudami,
žinoma, o beje
Atseit, jei Doičeris bus prezidentu, ar negalima būtų persikelti į 1492-uosius. Tik kad tai ne mūsų tas reikalas
rengti pabėgimus. Mes organizuojame medžiokles. Taip ar kitaip, Keitas dabar prezidentas, - ir jums tik vienas rūpestis
Ekelsas plykstelėjo iš susijaudinimo: Misteris ilgai, labai ilgai žvelgė į čekį. Jo pirštai drebėjo. - Sėkmės! - ištarė darbuotojas už langelio. - Trevi, užsiimk klientu.
Nešdamiesi ginklus jie tylėdami perėjo per kambarį prie Mašinos, prie sidabriško ir dūzgiančio metalo. Iš pradžių diena, tada naktis, vėl diena, vėl naktis; tada diena-naktis, diena-naktis, diena. Savaitė, mėnuo, metai, dešimtmetis! 2055 metai. 2019, 1999! 1957! Pro šalį. Mašina jaukė. J ie užsidėjo deguonies šalmus, patikrino ausines. Ekelsas suposi ant minkštos sėdynės išblyškęs, sukandęs dantis. Jautė mėšlungišką virpulį rankose, pažvelgė žemyn ir pamatė, kad jo pirštai gniaužė naują ginklą. Mašinoje buvo dar keturi. Trevis safari vadovas, jo pagalbininkas Lesperansas ir du medžiotojai Bilingsas ir Kremeris. Jie sėdėjo žvelgdami vienas į kitą, o pro šalį, lyg žaibo plykstelėjimai, lėkė metai. - Ar šis šautuvas gali užmušti dinozaurą? - išstenėjo Ekelso lūpos.
Mašina sukaukė. Laikas buvo tarsi kino juosta, sukama atgal. Saulės lėkė atatupstos, o jas sekė dešimtys milijonų mėnulių. - Viešpatie, - ištarė Ekelsas. - Visi medžiotojai, kada nors gyvenę, mums pavydėtų šiandien. Ten tau pati Afrika atrodo Ilinojumi. Mašina sulėtino eigą, kauksmas pasikeitė lygiu gausmu. Mašina sustojo. Ir saulė sustojo danguje. Rūkas, gaubęs Mašiną, išsisklaidė, jie buvo senovėje, labai tolimoje senovėje, trys medžiotojai ir du vadovai, kiekvienam ant kelių po šautuvą tamsiai melsvą vamzdį. - Kristus dar negimė, - pasakė Trevis. - Mozė nelipo į kalną kalbėtis su Dievu. Piramidės tebeguli žemėje, jų akmenys dar netašyti ir nesudėlioti. Atsiminkite tai. Aleksandras, Cezaris, Napoleonas, Hitleris nė vieno jų dar nėra. Jie linktelėjo. - Štai, - Trevis parodė pirštu, - džiunglės prieš 60 milijonų ir 2055 metai iki prezidento Keito. Jis parodė metalinį taką, kuris per garuojančią pelkė vedė į žalią savašyną, vinguriuodamas tarp milžiniškų paparčių ir palmių, ir paaiškino: Jie buvo senoviniuose jaunuolynuose. Vėjas iki jų atnešdavo tolimų paukščių šūkavimus, dervos ir senovinės jūros druskos, drėgnos žolės ir kruvinai raudonų žiedų kvapus. - Mes nenorim pakeisti ateities. Čia, Praeityje, mes nekviesti svečiai. Vyriausybė nepatenkinta mūsų ekskursijomis. Tenka duoti nemažus
kyšius, kad mums neatimtų Mašinos licenzijos reikalas delikatus. Patys to nežinodami, galime užmušti kokį nors svarbų gyvūną,
paukščiuką, vabalą, sumindžioti žiedą ir taip sunaikinti svarbią grandį rūšies vystymesi.
- Aš kažko nesuprantu, - suglumo Ekelsas. - Kas?! - Trevis niekinamai prunkštelėjo. - O kaip su lapėmis, kurių maitinimuisi reikia būtent tų pelių?! Pritrūks dešimties pelių,
- mirs viena lapė. Bus dešimčia lapių mažiau iš bado padvės liūtas. Vienu liūtu mažiau žus visokiausių vabzdžių ir peslių, daugybė
išmirs gyvybės formų. Ir štai išvada: po 59 milijonų metų urvinis žmogus, vienas iš tuzino, apgyvendinusio visą pasaulį, vedamas
alkio išeis į šerno ar kardadančio tigro medžioklę. Tačiau, mano drauge, sumindęs vieną pelę, tuo pačiu tose vietose sumindei ir
visus tigrus. Ir urvinis žmogus mirs iš bado. O tasai žmogus, pastebėkime, ne šiaip tiesiog vienas žmogus, ne! Tai visa būsima tauta.
Jam būtų gimę 10 sūnų, o iš šių 100 ir t.t. Ir būtų kilusi nauja civilizacija. Sunaikinkite vieną žmogų ir sunaikinsite visą
gentį, tautą, istorinę epochą. Tai tas pat, kaip nužudyti vieną iš Adomo anūkų. Koja numinkite pelę ir tai prilygs žemės drebėjimui,
pakeisiančiam visos žemės vaizdą, iš esmės pakeisiančiam mūsų likimus. Vieno urvinio žmogaus mirtis milijardų jo palikuonių mirtis.
Galbūt, Roma neiškils ant savo kalvų. Europa visiems laikams liks gūdžiu mišku, o tik Azijoje suklestės gyvenimas. Numinkite pelę
ir sugriausite piramides. Numinkite pelę ir Amžinybėje paliksite Didžiojo kanjono dydžio įdubą. Nebus karalienės Elžbietos, Vašingtonas
neviršys Delavero. JAV aplamai neatsiras. Tad būkite atsargūs. Laikykitės tako, niekada nuo jo nenulipkite!
- Tačiau iš kur žinom, kokius žvėris gali šaudyti?
Trevis ir Lesperansas susižvalgė. Ekelsas vangiai nusišypsojo. - Na, viskas, - nukirto Trevis. - Kylam! Atėjo laikas išlipti iš Mašinos. Džiunglės buvo aukštos, ir džiunglės buvo plačios, ir džiunglės buvo visu pasauliu. Orą pripildė garsai, tarsi muzika, tarsi burės pleveno ore tai skrido, tarsi gigantiški šikšnosparniai iš košmaro, iš kliedesio, pterodaktiliai, mosuodami milžiniškais tarsi olos skliautas sparnais. Ekelsas, stovėdamas ant siauro tako, juokaudamas prisitaikė. - Ei, baik! - surėkė Trevis. - Net juokais nesitaikykite, velniai jus griebtų! O tai netyčia išaus Ekelsas išraudo: Lesperansas pažvelgė į savo laikrodį: Jie ėjo priešais rytinio vėją. - Pasiruošti! - sukomandavo Trevis. - Pirmas šūvis jums, Ekelsai. Bilingsas antras numeris. Po jūsų Kremeris. Visi sustojo. Trevis pakėlė ranką: Džiunglės buvo sklidinos ošimo, čiulbėjimo, murmėjimo, dejonių. Staiga viskas nutilo, tarsi kažkas būtų uždaręs duris. Tyla. O tada griaustinio griausmas. Iš rūko už 100 jardų išniro Tyrannosaurus rex. Jis žingsniavo milžiniškomis, blizgančiomis, spyruokliuojančiomis kojomis. Buvo per 30 pėdų iškilęs virš miško didysis blogio dievas, prispaudęs jautrias laikrodininko rankas prie prie riebaluotos reptilijos krūtinės. Kojos, galingi stūmokliai, tūkstantis svarų balto kaulo, apraizgyto standžiais raumenimis po blizgančia raukšlėta oda, tarsi grėsmingo kario šarvais. Kiekviena šlaunis mėsos, dramblio kaulo ir odinio skydo tona. O iš milžiniškos atsikišusios krūtinės kyšojo dvi plonos rankos. Letenos su pirštais, galinčios sugriebti tarsi žaisliuką žmogų ir jį ištyrinėti. Išsirietęs gyvatiškas kaklas lengvai į dangų kėlė tūkstantkilograminį galvos akmeninį monolitą. Pražioti nasrai apnuogino dantų-kardų eilę. Sukiojosi akys stručio kiaušiniai, neišreiškiantys nieko tik alkį. Jis grėsmingai taukštelėdamas sukando žandikaulius. Jis bėgo ir jo užpakalinės kojos mynė krūmus ir medžius, o nagai draskė drėgną žemę, palikdami 6 colių gylio pėdas. Bėgo čiuožiančiu baleto žingsniu, neįtikėtinai užtikrintai ir lengvai kaip tokiai dešimttoniui monstrui. Jis atsargiai išėjo į saulės apšviestą laukymę ir pačiupinėjo orą savo puikiomis žvynuotomis letenomis. - Viešpatie! - Ekelso lūpos virpėjo. - Juk jis, jei išsitiestų, tai ir mėnulį pasiektų...
- Tylėt! - krioktelėjo Trevis. - Ap-link! - sukomandavo Trevis. - Ramiai grįžkite į Mašiną. Pusė sumos jums bus gražinta. Griausmabalsis Driežas išsitiesė. Jo šarvuotas kūnas blizgėjo tarsi tūkstančiai žalsvų monetų. Monetas dengė šiltos gleivės. Gleivėse krutėjo smulkmė ir visas kūnas mirguliavo tarsi juo bėgtų bangos, netgi kai kūnas nejudėjo. Jis dusliai iškvėpė. Laukymėje pasklido šviežios mėsos kvapas. - Padėkite man išeiti, - paprašė Ekelsas. - Anksčiau viskas būdavo kitaip. Buvo patikimi vedliai, sėkmingos safari, jokio pavojaus.
Šįkart aš apsiskaičiavau. Tai ne mano jėgoms. Prisipažįstu. Per kietas riešutėlis. Jis žengė žingsnį, tada kitą, prisimerkęs, vilkdamas kojas. - Ne į tą pusę! Vos jis pajudėjo, pabaisa su baisiu riaumojimu puolė į priekį. 100 jardų ji įveikė per 4 sekundes. Šautuvai nukrypo aukšyn ir pasigirdo griaustinio trenksmas. Iš žvėries nasrų išsiveržė uraganas, užliejęs žmones glitumo ir kraujo kvapu. Pabaisa staugė, jos dantys blizgėjo saulėje. Nesidairydamas Ekelsas žingtelėjo prie Tako krašto, nuliko nuo jo ir, pats to nesuvokdamas, pasuko į džiungles; šautuvas nenaudingai kabaldavo rankose. Pėdos skendo žaliose samanose, kojos nešė jį šalin, jis jautėsi vienišas ir nutolęs nuo to, kas vyko jam už nugaros.
Vėl sutraškėjo šautuvai. Šūviai skendo žmonių klykime ir driežo riaumojime prilygstančiam griaustiniui. Galinga jo uodega švystelėjo lyg bizūnas ir medžiai pasipylė lapų ir šakų debesimi. Pabaisa ištiesė žemyn savo juvelyro letenas kad paglostytų žmones, perplėštų juos pusiau, sutraiškytų tarsi uogeles ir susikištų į nasrus, riaumojančius nasrus. Akių luitai atsidūrė prie pat žmonių. Jie išvydo savo atspindžius jose. Jie atidengė ugnį į metalinius vokus ir žėrinčius vyzdžius. Tarsi akmeninis stabas, tarsi kalnų griūtis, jis virto. Tyrannosaurus rex. Staugdamas jis kabinosi į medžius ir vertė juos. Užkabino ir sumaitojo metalinį Taką. Žmonės puolė atgal, traukdamiesi. 10 tonų šaltos
mėsos, tarsi uola, sudribo ant žemės. Šautuvai paleido dar vieną salvę. Pabaisa trenkė šarvuota uodega, čiaukštelėjo gyvatiškais žandikauliais ir nurimo.
Iš gerklės fontanu sruvo kraujas. Kažkur viduje sprogo maišas su skysčiu ir dvokianti srautas apipylė medžiotojus. Jis stovėjo sustingę, aplieti kažkuo raudonu, glitniu.
Griaustinis liovėsi. Ir džiunglėse įsivyravo tyla. Po triukšmo žalia ramybė. Po košmariško sapno rytas. Bilingsas ir Kremeris sėdėjo ant tako; juos pykino. Trevis ir Lesperansas stovėjo šalia, laikydami teberūkstančius šautuvus ir keikdamiesi. Ekelsas, visas drebėdamas, gulėjo kniūpsčias Laiko mašinoje; kažkokiu būdu jis sugrįžo ant Tako ir atslinko iki Mašinos. Priėjo Trevis, žvilgtelėjo į Ekelsas, ištraukė iš dėžės šluoščių ir grįžo prie sėdinčių ant Tako: Jie nuo šalmų nusivalė kraują. Ir taip pat pradėjo keiktis. Pabaisa gulėjo nejudėdama. Mėsos kalna, iš kurio gilumos sklido gurguliavimas, atodūsiai tai mirė ląstelės, organai liovėsi funkcionavę, ir syvai paskutinį kartą tekėjo savaime, viskas išsijunginėjo, visiems laikams išeidami iš rikiuotės. Tarsi stovėtumėte prie sudužusio garvežio ar darbo dieną baigusio garo katilo visi ventiliai atverti arba standžiai užverti. Sutraškėjo kaulai: raumenų svoris, niekuo nereguliuojamas negyvas svoris sutraiškę trapias rankas, prispaustas prie žemės. Palingavęs jis įgavo ramybės būseną. Staiga vėl griausmas. Aukštai virš jų nulūžo milžiniška šaka ir traškėdama nukrito ant negyvos pabaisos, tarsi galutinai patvirtindama jo žūtį. - Taip, - Lesperansas pasitikrino laikrodyje. - Minutė į minutę. Tai buvo ta pato šaka, turėjusi jį užmušti. - ir jis kreipėsi į abu medžiotojus. - Ar reikalinga trofėjaus nuotrauka? Medžiotojai sutelkė pastangas bandydami galvoti, tačiau pasidavė papurtydami galvas. Jie paklusniai leidosi parvedami į Mašiną ir pavargę sudribo į sėdynes. Bukai pažvelgė į patiestą pabaisą nebylus pilkapis. Ant vėstančių šarvų jau rinkosi auksaspalviai vabaliukai, nutūpė keisti driežapesliai. Netikėtas triukšmas privertė medžiotojus krūptelėti; ant grindų drebulio krečiamas sėdėjo Ekelsas. Ekelsas atsistojo. - Eik ant Tako, - įsakė Trevis. Jis pakėlė šautuvą. - Tu negrįši mašina. Tu liksi čia! Lesperansas sugriebė Trevio ranką:
Ekelsas įkišo ranką į kišenę: Trevis žvilgtelėjo į čekių knygelę ir nusispjovė: Džiunglės vėl prisikėlė gyvenimui ir prisipildė senovės gaudesio, paukščių balsų. Ekelsas lėtai apsisuko ir įsistebeilijo į priešistorinę gaišeną, košmarų ir siaubų kalną. Tada tarsi lunatikas patraukė Taku. Po 5 minučių jis, virpėdamas visu kūnu, grįžo į Mašiną, jo rankos iki alkūnių buvo raudonos nuo kraujo. Jis ištiesė abu delnus; juose blizgėjo plieninės kulkos. Tada jis griuvo ir gulėjo ten nejudėdamas.
- Be reikalo privertei jį tai padaryti, - pradėjo Lesperansas. 1492, 1776, 1812. Jie nusiplovė veidus ir rankas. Nusivilko suragėjusius nuo kraujo marškinius, kelnes ir apsivilko švariais. Ekelsas atsigavo, tačiau sėdėjo tylėdamas. Trevis geras dešimt minučių įsispitrėjęs spoksojo į jį. - Nežiūrėkite į mane, - ištrūko Ekelsui. - Aš nieko nepadariau.
1999, 2000, 2055. Mašina sustojo. - Išeikite, - sukomandavo Trevis. Kambarys buvo toks pat kaip anksčiau. Nors ne, ne visai. Tas pats vadybininkas sėdėjo už langelio. Ne, ne visai tas pats, o ir langelis buvo kitoks. Trevis paskubomis apžvelgė patalpą: Tačiau budrumas nepaliko Trevio. Atrodė, kad jis tikrina kiekvieną atomą ore, priekabiai nagrinėja pro aukštą langą krentančią saulės šviesą. - Okei, Ekelsai, išeik. Ir niekada daugiau nepasimaišyk man po kojomis. Ekelsas tarsi suakmenėjo. - Na?! - paskubino jį Trevis. - Ką ten tokio išvydai?! Ekelsas lėtai įkvėpė orą su oru kažkas nutiko, kažkoks cheminis pokytis, toks nežymus, nepajuntamas, kad silpnas pasąmonės balsas sakė Ekelsui apie pasikeitimą. Ir dažai balti, pilki, mėlyni, oranžiniai, - ant sienų, baldų, danguje už lango jie, jie, jie o taip: kas jiems nutiko?! Ir dar tas pojūtis. Oda bėgiojo skruzdėlytės, rankos trūkčiojo. Visomis kūno poromis jis gaudė kažką keista, svetima. Tarsi kažkur kažkas sušvilpė švilpuku, kurį girdi tik šunys. Ir jo kūnas be garso atsiliepė. Už lango, už šios patalpos sienų, už žmogaus nugaros prie pertvaros (kuri nebuvo ta pertvara) ištisas pasaulis gatvių ir žmonių. Tačiau kaipo iš čia nustatyti, kas tai per pasaulis dabar, kas per žmonės? Jis tiesiog jautė, kaip jie juda ten, už sienų, - tarsi šachmatų figūros, gairinami sauso vėjo
Užtat jam iškart į akis krito skelbimas ant sienos, kurį jis jau skaitė šiandien, kai pirmąkart į čia įėjo. Kažkas jame buvo ne taip: AB SAFARI POLAIKĄ ARGANIZOJAME MEDŽIOKLĘ BETKADU PRAEITYJE JŪS PAZIRENKATE LAIMIKĮ MES JUS APSTATOME Į PAVIETĄ JŪS NUŠIAUNATE JĮ Ekelsas pajuto, kad sėda ant kėdės. Jis pradėjo karštligiškai gremžti purvą nuo batų. Jo drebanti ranka pakėlė lipnų grumstą. - Negali būti!!!! Dėl tokio mažmožio Ne! Grumste žalsvumu, auksine ir juoda spalvomis išsiskyrė dėmė drugelis, nepaprastai gražus, negyvas. - Dėl tokio niekniekio! Dėl drugelio!!! Jis nukrito ant grindų nuostabus mažytis tvarinys, galintis sutrikdyti pusiausvyrą, sugriauti mažų domino kauliukų eilę, didelių domino kauliukų, milžiniškų kauliukų, sujungtų nesuskaičiuojamų metų grandimis, sudarančiomis Laiką. Elekso mintus susipynė. Negali būti, kad jis kažką pakeitė. Negyvas drugelis ir tokios pasekmės?! Neįmanoma! Jo veidas išblyško. Neklusniomis lūpomis jis pratarė: Vadybininkas už langelio sukikeno:
Ekelsas sudejavo. Jis suklupo ant kelių. Drebančiais pirštais palietė auksaspalvį drugelį. Jis gulėjo nejudėdamas. Gulėjo užsimerkęs, drebantis, ir laukė. Jis aiškiai girdėjo sunkų Trevio kvėpavimą, girdėjo kaip Trevis kelia šautuvą ir spaudžia gaiduką Ir nugriaudė griaustinis. Noras grįžti ir viską ištaisyti pavėluotas lieka tik atpildas. Griaustinio garsas, susišaukiantis su tiranozauro
sukeltu triukšmu, tikriausiai reiškia Trevio šūvį kaip bausmę, kaip netikusį bandymą nuslėpti įkalčius (o gal tai Ekelso sąmonėje nuo tikrovės svorio
griūva jo vidinis pasaulis?!) O gal tai nusižudo pats Trevis?!.. Bredberis to aiškiai nepasako
Juk nušaudamas Ekelsą Trevis turėtų
suprasti, kad tuo pačiu keičia ir ateitį
ir iš padėties be išeities nusišauna...
Kita vertus, su ginklais reikia elgtis labai atsakingai. Kai jie nėra naudojami, jų neturėtų turėti medžiotojai (tiek atvykstant,
tiek išvykstant) ir juose neturėtų būti šovinių. Tad turėjo būti instrukcija, kad šautuvai išduodami tik atvykus, o baigus medžioklę
visi šautuvai patikrinami, surenkami ir sudedami į seifą. Kaip kad yra karinėje tarnyboje
kai baigus užduotį, netgi būtinai atliekamas
kontrolinis šūvis į kulkų gaudyklę, patikrinimui ar tikrai ginkle nėra kulkos.
Tik čia sukirba ir dar viena abejonė dėl tikroviškumo
Jei rizika tokia didelė (ir kompanija turėjo tai žinoti ir suprasti nes
kitaip, tai kam tokios atsargumo priemonės?), tai kodėl nepatikrinamas vykstančiųjų psichologinis tvirtumas prieš vykstant, neatliekamas
psichologinis paruošimas, kad nevyktų galintys suskysti? O taip pat, kodėl iš anksto neišaiškinamos visos taisyklės ir instrukcijos,
o tai jas tik prabėgom paaiškina jau kelionės metu vadovas? Viskas turėjo būti padaryta dar iki išvykstant. Komentarai: apie drugelio efektą, technologijas ir filmą Tokie žmonės kaip mes, kurie tiki fizika, žino, kad praeities, dabarties ir ateities atskyrimas tėra užsispyrusiai tebesilaikoma iliuzija, A. Einšteinas Kai R. Bredberis (1920-2012) pradėjo rašyti, magiško realizmo termino dar nebuvo. Jis vadintas fantastu, iš žanro nelabai priskiriamo literatams.
Ir jis buvo vienu pirmųjų, pramušusių tą sieną. Parašė daug romanų ir apsakymų, o Ir nugriaudė griaustinis (1952), nors ir labiausiai magiškas jo kūrinys,
buvo chaoso teorijos, o ypač drugelio efekto joje pirmtaku.
Sudėtingoje (dinaminėje) sistemoje maži pakitimai nėra nuspėjami, o jie gali turėti rimtas pasekmes. Pvz., jei per rinkimus lyja, kai kurie gyventojai neis
baluoti, o tai gali paveikti rinkimų rezultatus. Ne veltui Robert Hilbornas1), fizikas iš Amhersto koledžo, rašė American Journal of Physics
žurnale 2004 m. balandžio numeryje, kad Bredberio apsakymas ir įžvalga skaitoma kaip skyrius iš knygos apie netiesinę dinamiką.
R. Hilbornas atsekė ir drugelio efekto (kad drugelio sparnų suplazdėjimas
viename pasaulio krašte gali sukelti uraganą kitame) atsiradimą 8-me dešimtm. E. Lorencas nebuvo girdėjęs
apie Ir nugriaudė griaustinis ir dar nuo 1963 m. (J. of the Atmospheric Sciences straipsnyje Deterministinis neperiodinis srautas) naudojo žuvėdros sparnų mosto metaforą,
tačiau American Association for the Advancement of Science konferencijos 1972 m., kuriai jis pateikė pranešimo tezes, organizatoriai pakeitė jų
pavadinimą į Ar gali drugelio sparnų plazdenimas Brazilijoje sukelti tornadą Teksase?, nors ir sakėsi nebuvo įtakoti Bredberio
apsakymo. Tačiau pats drugelio efekto terminas nebuvo naudotas iki pat 1984 m. Tačiau, teisybės dėlei, reikia priminti, kad pasekmių
jautrumas pradinėms sąlygoms minimas daugelyje ankstesnių šaltinių, pvz. 1898 m. V.S. Franklino recenziją
P. Duhemo veikalui (žiogo stryktelėjimas Montanoje gali nukreipti audrą nuo Filadelfijos į Niujorką)
ar net brolių Grimų pasakoje Utėlė ir blusa (publikuota 1812 m.), kurioje utėlės apsideginimas sukelia tvaną. Daugelyje R. Bredberioapsakymų sutinkame dar nesukurtas technologijas: milžiniški plokščiaekraniai televizoriai, antpirščio dydžio radijo imtuvai, labai primenantys ausinukus Ir su tomis technologijomis visad susijęs ir jo perspėjimas apie jų sukeliamą susvetimėjimą, emocijų nužmoginimą, konformizmą, atitrūkimą nuo gamtos, - kaip, pvz., Pėsčiajame (1951). Kituose jo kūriniuose technologijos kontroliuoja ir netgi engia, - kaip 451 Farenheito (1953); žinoma, kartais galima nuo jų pabėgti, - kaip apsakymuose Veldas (1950) ar Nesibaigiantis lietutis (1950). Be laiko mašinos, antigravitacinis takas yra viena išskirtinių technologijų apsakyme Ir nugriaudė griaustinis (1952). Jei mašina neveiktų, žmonės negalėtų grįžti iš kelionės, o jei takas būtų sunaikintas suveiktų chaoso teorijos dėsniai, t. y., prasidėtų pasikeitimų gamtoje, daugiausia pražūtingų, seka: kaip medžioklės vadovas Trevis aiškina: Koja numinkite pelę ir tai prilygs žemės drebėjimui, pakeisiančiam visos žemės vaizdą, iš esmės pakeisiančiam mūsų likimus. Pradinis pokytis ratilais, vis didėjančiais, nueis per visą istoriją. Kompanija apsakyme labai pasitiki savo instrukcijomis, tačiau ji neįvertino paprasto veiksnio, žmogiškosios klaidos (ir kodėl neįrengė turėklų, kad nuo jos kiek apsaugotų?!). O kol žmonės gali klysti (o jie klys visada!) technologijomis bus galima piktnaudžiauti (branduolių skilimas gali gaminti elektrą, o gali būti panaudotas ir atominei bombai!). Pavojai, slypintys kelionėse laiku, atvedė prie koncepcijos apie laiko policijos atsiradimą kaip yra P. Andersono Laiko patrulių cikle (195595) ar I. Azimovo Amžinybės pabaigoje (1955). Ji skirta prižiūrėti, kad būtų laikomasi priežastinių-pasekminių ryšių, kad visad išliktų teisinga tikrovė, jos status quo, bet iš tikro ginant sistemas, užtikrinančias valdžia dominuojančiai grupei. Tačiau vėl aktualiu tampa posakis istoriją kuria nugalėtojai, nes po ilgos pertraukos į mokslinę fantastiką vėl grįžta pakeitimų karų tema, kai kelionės laiku panaudojamos kaip ginklas kai manipuliuojama priežastiniais-pasekminiais sąryšiais ar kaip minos įvedami paradoksai. Daktaras Kas (ciklas nuo 1963 m.) gerbėjai nesunkiai atpažins šį tropą. Pakeitimų karų terminas kilo nuo F. Leiberio Didžiojo karo (1958), kur dvi frakcijos kaunasi dėl laiko sekų, tačiau pati koncepcija atsirado dar Dž. Viljamsono Laiko legiono cikle (1938-39), kuriame būrys karių keliauja laiku kad ten laimėtų lemiamą mūšį. Netrukus karų priežastys pasislenka prie ideologinių tikslų, pvz., P. Andersono Laiko koridoriuose (1966) priešininkai atstovauja du mąstymo ir gyvenimo būdus; tuo labai panašus ir A. El-Mohtaro2) ir M. Gladstone3) epistorialinis romanas Kaip pralaimite laiko karą (2019), kur varžosi skirtingas laiko tėkmes atstovaujantys slapti keliautojai laiku, kai nugalėtojas gauna viską (tik kas nebūdinga tokio tipo kūrybai, kad jame labiau pabrėžiama meilė, o ne karas). O A. Newitz Kitokio laiko ateityje (2019) žmonijos istorija pateikiama tarsi kokia Vikipedija, kurios epizodai gali būti redaguojami, kai supriešinami feminisčių koalicija su šovinistais vyrais, siekiant pertvarkyti visuomenės taisykles ir normas. Melagienų (fake news) pasaulyje tikrovę sunku atpažinti. V. Croucho4) Rekursijoje (2019) panaudojamas netikros atminties sindromas (FMS), kai žmonės patiria prisiminimus apie gyvenimo faktus, kurių nebuvo. Tačiau iš tik ro jis yra šalutiniu poveikiu kitų asmenų veiksmų, kai tie neatsakingai keičia praeitį nesusimąstydami apie pasekmes. Remiantis apsakymu Ir nugriaudė griaustinis kelių šalių (JAV, JK, Čekija, Vokietija) susuktas trileris (2005, rež. Peter Hyamsas)
labiau išplėtoja pirminį siužetą, netgi tiek, kad iš Bredberio jame telikęs
tik kažkoks epizodas. Kita sava kūryba ir nelabai
besisiejanti su sveiku protu. O kadangi ir spec. efektai nestulbinantys, gal tada ir nenuostabu, kad pajamų gavo mažiau (10 mln.) nei išleido filmuodami (80 mln.). 1) Robertas Hilbornas (Robert C. Hilborn, g. 1943 m.) - amerikiečių fizikas. Jo tyrimai skirti fundamentalių simetrijų testams, netiesinei dinamikai ir chaosui, gravitacinių bangų poliarizacijai ir kt. Naujausi tyrinėjimai nukreipi į netiesinės dinamikos metodų taikymą analizuojant neuromokslų ir genetinių tinklų dinamiką. Parašė knygas Chaosas ir netiesinė dinamika (2 leid., 2000), Kvantiniai skaičiavimai: nuo Alisos iki Bobo (2022, su A. Flarend) ir kt. 2) Amalė El-Mohtar (Amal El-Mohtar, 1984) kanadiečių poetė ir rašytoja. Nuo 2006 m. redaguoja fantastinės poezijos ketvirtinį žurnalą Goblin Fruit. Žinomiausiu jos kūriniu (kartu su M. Gladstounu) yra epistoliarinis Kaip pralaimite laiko karą (2019), kur agentai Raudona ir Mėlyna keliaudami laiku ir keisdami lygiagrečias visatas, vienas kitam palieka slaptas žinutes, galiausiai virstančias flirtu. Raudonojo laiškai parašyti M. Gladstouno, o Mėlynos A. El Mohtar. Naujausiu jos kūriniu yra Upė turi ištakas (2025). 3) Maksas Gladstounas (Max Gladstone, g. 1984 m.) - amerikiečių fantastas, geriausiai žinomas debiutiniu romanu Trejos dalys negyvos (2012, pradėjusiu ciklą Amato seka) bei ciklu Knygų degintojai (nuo 2015 m., kartu su kitais). Kuria ir interaktyvią prozą bei apsakymus. 4) Bleikas Kraučas (William Blake Crouch, g. 1978 m.) - amerikiečių rašytojas, geriausiai žinomas trilogija Pušys (2012-2014), pagal kurią pastatytas serialas, kaip ir TV serialas pagal Gerą elgesį (2016). Sėkminga buvo jo Rekursija (2019), kurioje Niujorko detektyvas sutinka FMS sindromu sergančią moterį. Jam aiškinantis, paaiškėja, kad dėl visko kaltas milijardieriaus atminties krėslas, leidžiantis keliones laiku per mirtį ir atgimimą. Gerietė neurologė Helena kelis kartus vyksta į praeitį, į savo paauglystės laikus, bandydama ištaisyti istoriją, tačiau visi bandymai nesėkmingi ir ji galiausiai jos sveikata sutrinka ir ji miršta. Galiausiai detektyvas praeityje nužudo milijardierių atstatydamas normalią laiko seką. Papildomai skaitykite: |