Savo pirmo viešo pasisakymo metu 2025 m. gegužės 21 d. popiežius Leonas XIV pasirėmė
V. van Gogo Sėjėju saulei
leidžiantis (1888) paveikslu, vadindamas jį vilties simboliu. Jame besileidžianti saulė apšviečia valstietį lauke
sėjantį sėklas. Leonas XIV paveikslą susiejo su Kristaus parabole apie gerų darbų darymą (Mt 13) ir kad Dievas
nelaukia, kol dirva bus tinkama. Kiekvienas Evangelijos žodis yra tarsi sėkla, pasėta į mūsų gyvenimų dirvą, pasakė
jis, pabrėždamas, kad dirva yra ne vien mūsų širdis, bet ir pasaulis, bendruomenė, bažnyčia. Jis atkreipė dėmesį,
kad už sėjėjo van Gogas nutapė jau subrendusius javus, simbolizuojančius, kad pasėtos sėklos duos derlių.
Jį jam įkvėpė Jean-Francois Milleto*) paveikslas Sėjėjas, tačiau jis pertvarkė Ž. Milė kompoziciją, kurioje dominavo tamsi, vieniša figūra, ir patalpino sėjėją saulės apšviesto kraštovaizdžio centre. Kiti dailininkai, pvz., norvegas Emanuelis Vigelandas**), vaizdavo Kristaus parabolę tiesiogiai. Vigelando vitražų ciklas Oslo bažnyčioje aiškina kiekvienos ištraukos prasmę: kelios sėklos nukrenta pakelėje, ir paukščiai jas tuoj pat sulesa, taip nurodydant į tuos, kurie girdi Dievo žodį, bet jo neklauso; kitos sėklos nukrenta ant akmenuotos žemės ir negali įsišaknyti tai simbolis tų, kurie neturi pakankamai atkaklumo; dar kitos nukrenta tarp erškėčių ir užgožiamos - Vigelandas sugretino dramatišką šykštuolio, skaičiuojančio pinigų krūvas, vaizdą, parodydamas, kaip gyvenimą užgniaužė materialinės naudos troškimas; parabolės pabaigose sakoma, kad kai kurios sėklos krito į derlingą dirvą ir davė gausų derlių - ir Vigelandas vaizduoja gausų derlių su greta ant žemės sėdinčiu žmogumi, ant kelių laikančiu vaiką. Van Gogo paveikslas perteikia daugelį naujojo
popiežiaus idėjų, išsakytų pirmosiomis popiežiavimo dienomis. Jis pastebi: Darbo orumo tema taip pat yra neatsiejama sėjėjo, giliai pasinėrusio į fizinį darbą, įvaizdžio dalis, kuri susijusi su popiežiaus pasirinktu vardu. Jis sakė, kad pasirinko Leono XIV vardą daugiausia todėl, kad popiežius Leonas XIII savo istorinėje enciklikoje Rerum Novarum nagrinėjo socialinį klausimą pirmosios didžiosios pramoninės revoliucijos kontekste. Leonas XIII kalbėjo apie socialinį ekonominės neteisybės klausimą, susijusį su menku atlygiu darbininkams, net kai savininkai gauna didelį pelną. Leono XIV nuomone, van Gogo paveikslas atitinka jo pirmtako, popiežiaus Pranciškaus, paskelbtų Jubiliejinių metų vilties temą. Ir jis išreiškė viltį, kad žmonės, klausydamiesi Dievo, imsis tarnauti kitiems. *) Žanas Milė (Jean-Francois Millet, 18141875) - prancūzų realistinės pakraipos dailininkas, grafikas, žinomas kaimo žmonių darbo vaizdais ir peizažais. Tarp žinomiausių jo paveikslų yra Varpų rinkėjos (1857), Angelas (1859) ir kt. 1848 m. Paryžiaus Salone eksponavo Grūdų sijotoją, kuris buvo vienu iš anksčiausių jo paveikslų, vaizduojančių kaimo žmonių darbą, ir susilaukė kritikų palankaus vertinimo. Tuo metu suartėjo su Barbizono peizažo mokyklos dailininkais. Vėliau tapė tik kaimo scenas. Jo Sėjėjas susilaukė sėkmės 1850-51 m. Paryžiaus Salone (vėliau paveikslą adaptavo van Gogas). Jis dirbo su šviesos žaismu, pustoniais ir šviesotamsa (chiaroscuro), todėl jo kūriniai buvo impresionizmo pirmtakais. **) Emanuelis Vigelandas (Emanuel Vigeland, 1875-1948) - norvegų menininkas. Pirmąją parodą
surengė 1902-ais. 1909 m. jį pasirinko pirmojo Norvegijos krematoriumo dekoravimui. Nors geriausiai žinomas savo kūrybą, taip pat kūrė
freskas, vitražus ir skulptūras daugelis jų įkvėpti krikščionybės temų (pvz., skulptūra Mergelė Marija ir Vienaragis
Bergene). O žymiausias darbas yra jo mauzoliejus (Tomba Emmanuelle) Osle, kartu ir muziejus, viešai lankomas nuo 1958 m.
Trapistai |