|
C. S. Lewis. Šiuolaikinis žmogus ir jo mąstymo kategorijos
|
|
Nors mes visada turime stengtis gyventi taip, kaip gyveno Kristus ir jo šventieji, šis pavyzdys turi
būti pritaikytas prie besikeičiančių istorijos sąlygų. Mums nereikia pamokslauti aramėjiškai dėl to,
kad taip darė Krikštytojas, ar valgyti pusiau prigulus prie stalo, nes priguldavo Viešpats. Viena iš
sunkiausių sričių, kur mes turime prisitaikyti, yra atitinkantys laiko dvasią metodai, kurie padėtų priartinti tikėjimą prie neatsivertusiųjų.
Ankstyviausieji misionieriai, apaštalai, Evangeliją skelbė trims žmonių grupėms: žydams,
prozelitams ir pagonims. Visais trim atvejais jie galėjo remtis į tam tikras aplinkybes, kuriomis
mes savo auditorijose naudotis negalime. Visos šios trys grupės tikėjo antgamtiškumu (net
epikūrininkai, nors jie dievus laikė neveiksmingais). Visi pripažino nuodėmę ir bijojo
dieviško teismo. Epikūrizmas, jau vien savo pažadais išlaisvinti iš baimės, rodė, kaip
stipriai žmones tai slėgė naujas vaistas gali būti sėkmingas tik pretenduodamas išgydyti plačiai paplitusią ligą.
Paslaptingos religijos siūlė apsivalymą bei išsilaisvinimą iš kaltės, ir daugelis trijų grupių atstovų
tikėjo, kad kitados pasaulis buvo geresnis. Žydų nuopuolio doktrina, stoikų
aukso amžiaus koncepcija ir įprasta pagonių pagarba didvyriams, protėviams bei senovės įstatymų leidėjams šiuo atžvilgiu daugiau ar mažiau sutapo.
Pasaulis, kurį mes turime bandyti atversti, neturi nė vieno iš šių aplinkybių. Per pastarąjį
šimtą metų viešoji mąstysena radikaliai pasikeitė. Šį pokytį, mano nuomone, veikė kelios priežastys.
1. Revoliucija švietimo srityje tarp labiausiai išsilavinusių klasių.
Anksčiau švietimas visoje Europoje buvo pagrįstas senovės graikų ir romėnų humanizmu. Išsimokslinę buvo tik
Platono ar Aristotelio sekėjai; tačiau ir
aristokratai vis dar orientavosi į Vergilijų ar bent jau Horacijų. Taigi ir
krikščionis, ir skeptikus stipriai veikė vertingesnieji pagonybės elementai.
Netgi stokoję pamaldumo su užuojauta žiūrėdavo į pietas. Išlavintiems žmonėms buvo natūralu tikėti,
kad senovinėje knygoje vis dar galima rasti vertingą tiesą. Jiems buvo natūralu gerbti tradiciją. Jų
pripažįstamos vertybės iš esmės skyrėsi nuo šiuolaikinės industrinės civilizacijos vertybių. Net kai
būdavo atmetamas krikščionių tikėjimas, vis tiek egzistuodavo standartas, pagal kurį buvo galima
spręsti apie tuometinius idealus. Humanistinio švietimo atsisakymas lėmė tai, jog mąstymas tapo
izoliuotas savajame amžiuje; laiko ir erdvės atžvilgiu tą ligą mes vadiname provincializmu. Vien
tas faktas, kad šv. Paulius rašė taip seniai, šiuolaikiniam žmogui yra numanomas įrodymas, jog jo
ištartos tiesos nėra svarbios. Šiuo atžvilgiu priešo taktika paprasta ir gali būti aptikta karo
vadovėlyje: prieš puldamas pulką, jei gali, pabandyk atkirsti jį nuo kitų pulkų abiejose pusėse.
2. Moterų emancipacija.
(Žinoma, aš nesakau, jog tai savaime blogas dalykas; aš tik noriu aptarti vieną jos aspektų). Vienas iš visuomeninį
gyvenimą lemiančių veiksnių yra tas, kad apskritai vyrams labiau patinka vyrai (tiesa, yra aibė pavienių išimčių), negu moterims moterys.
Todėl kuo laisvesnės tampa moterys, tuo mažiau vyksta vien vyriškų susibūrimų. Daugelis laisvų
vyrų dažnai susirenka vyriškoje draugijoje; laisvos moterys tai daro rečiau. Nūdienos
visuomeniniame gyvenime lytys komunikuoja dažniau negu ankstesniais periodais. Tai turbūt
davė daug gerų rezultatų; tačiau vienas yra ir blogas. Tarp jaunų žmonių neabejotinai sumažėjo
karštų diskusijų apie idėjas. Kai jaunas paukščiukas sukiojasi aplink jauną paukštytę, gamta
reikalauja, kad jis išskleistų savo plunksnas. Taigi bet kokia mišri visuomenė tampa sąmojo,
juokavimų, pokštavimo, anekdotų scena visko pasaulyje, tik ne ilgų bei įnirtingų diskusijų apie
esminius dalykus ar tų rimtų vyriškų draugysčių, per kurias tokios diskusijos kyla. Taigi tarp
mūsų studentų sumažėjo metafizinės energijos. Vieninteliai dabar aptarinėjami rimti klausimai yra
tie, kurie, atrodo, turi praktinę svarbą (pvz., psichologinės ir sociologinės problemos), nes jie
patenkina stiprų moters praktiškumą ir konkretumą. Tai neabejotinai jos stiprumas ir ypatingas
įnašas į visos žmonijos išmintį. Tačiau to, kas teikia garbę vyriškam protui susidomėjimo tiesa tik dėl jos pačios, kosmosu ir
metafizika, sumažėjo. Tad vėlgi, kaip ankstesnis pasikeitimas
atribojo mus nuo praeities, šis atskiria mus nuo amžinybės. Mes esame visiškai izoliuoti; prirakinti prie to, kas neatidėliojama ir kasdieniška.
3. Evoliucionizmas, arba istoricizmas.
(Aš gerai skiriu kilnią discipliną, vadinamą istorija, ir fatališką pseudofilosofiją, vadinamą istoricizmu)
Pagrindinė jo šaknis yra darvinizmas. Nemanau, kad krikščioniui turėtų kilti sunkumų dėl darvinizmo kaip biologijos teoremos. Tačiau
tai, ką aš vadinu evoliucionizmu, gerokai peržengia biologijos ribas: jo pareiškimu būti
pagrindiniu tikrovės principu. Šiuolaikiniam žmogui atrodo savaime suprantama, kad tvarkingas
kosmosas turi gimti iš chaoso, gyvybė iš nebūties, protas iš instinkto, civilizacija iš
barbariškumo, dorybė iš gyvuliškumo. Šią idėją jo prote palaiko begalė klaidingų analogų: iš
gilės išauga ąžuolas, iš spermatozoido išsivysto žmogus, primityvus luotas buvo modernaus
garlaivio pirmtakas. Kita tiesa kad kiekvieną gilę numetė ąžuolas, kiekvieną spermatozoidą
išskyrė vyras ir pirmąją valtį sukūrė kažkas daug sudėtingesnis už ją, t. y. genialus žmogus,
paprasčiausiai ignoruojama. Šiuolaikinis protas kaip visatos formulę priima bendrą principą iš
nieko galima tikėtis beveik visko, neatkreipdamas dėmesio, jog atskiros mūsų stebimos visatos
dalys liudija visiškai kitokią istoriją. Šis evoliucionizmas žmonijos istorijos srityje virsta
istoricizmu: įsitikinimu, kad šykščių ir atsitiktinių mūsų žinomų faktų apie istoriją surinkimas
implikuoja kone mistinį tikrovės apreiškimą ir kad mūsų pirmutinė pareiga sučiupti tą
momentą ir sekti paskui jį. Toks požiūris neprieštarauja jokiai religijai: išties jis puikiausiai atitinka kai kuriuos
panteizmo tipus. Tačiau, neigdamas sukūrimą bei nuopuolį, jis absoliučiai
kertasi su krikščionybe. Pagal krikščionybę, Geriausias sukuria gerą, o gerą sugadina nuodėmė;
evoliucionizmo požiūriu, jau pats gero standartas yra savaime nuolat besikeičiantis.
4. Tai, ką mes vadiname socializmu su visomis jo formomis nuo griežto marksizmo iki miglotos demokratijos.
Beveik nuo pat socialistinio judėjimo Europoje pradžios vienas iš jo bruožų buvo, žinoma, stiprus antiklerikalizmas. Visuotinai pripažįstama
(ir, manau, teisingai), kad šis elementas Anglijoje retesnis. Tačiau visoms jo formoms būdingas tas faktas, kad proletariatas
visose šalyse (netgi su dešiniosiomis vyriausybėmis) daugybę metų buvo nuolatos
pervertinamas. Dabar turime rezultatą. Dauguma tos klasės atstovų tokie patenkinti savimi, kokia
dar nebuvo jokia istorinių šaltinių minima aristokratija. Proletarai įsitikinę, jog gali būti blogas
visas pasaulis, tik ne jie. Dėl viso blogio reikia kaltinti kažką kitą. Štai kodėl, kai kalbama apie
Dievo egzistavimą, jie jokiu būdu nelaiko Jo savo Teisėju. Priešingai, jie yra Jo teisėjai. Jeigu Jis
priimtinai išteisins, jie apsvarstys tai ir galbūt išteisins Jį Patį. Jie nepatiria tokių jausmų kaip
baimė, kaltė ar pagarbus nuolankumas. Jie nuo pat pradžių galvoja ne apie savo pareigas Dievui, o
apie Dievo pareigas jiems. Ir Dievo pareigos jiems suvokiamos ne išganymo rėmuose, o visiškai
pasaulietiniuose - socialinis saugumas, karo išvengimas, pigesnis pragyvenimas. Apie religiją
sprendžiama tik pagal jos įnašą į šias sritis. Tai iš dalies sutampa su kita antrašte.
5. Praktiškumas.
Žmogus darosi toks siaurai praktiškas kaip iracionalūs gyvūnai. Skaitydamas paskaitas plačiajai visuomenei, ne kartą pastebėjau, jog beveik neįmanoma
priversti jos suprasti, kad aš rekomenduoju krikščionybę, nes jos tvirtinimus laikau objektyviai teisingais.
Tiesos ar klaidžiamokslio klausimas jai paprasčiausiai neįdomus. Ji tik nori žinoti, ar tai guos,
įkvėps, ar bus naudinga visuomenei (anglų kalba šiuo atžvilgiu sudaro ypatingą sunkumą, nes
šnekamojoje kalboje believe in turi dvi reikšmes: a) priimti kaip teisingą, b) pritarti, pvz., aš
pritariu laisvajai prekybai. Štai kodėl, kai anglas sako, kad jis believes in arba does not
believe in krikščionybe, jis gali visiškai negalvoti apie tiesą. Labai dažnai jis tik sako, kad
pritaria ar nepritaria Bažnyčiai kaip socialinei institucijai). Su šiuo nežmonišku praktiškumu
artimai susijęs abejingumas ir panieka dogmai. Populiarioji nuomonė yra nesąmoningai
sinkretinė: daugelis įsitikinę, kad visos religijos iš tikrųjų reiškia tą patį.
6. Skepticizmas proto atžvilgiu.
Praktiškai kartu su neaiškiomis užuominomis apie tai, ką kalbėjo Freudas ar
Einsteinas, jis suformavo bendrą ir visiškai nekeliantį pavojaus įsitikinimą, kad
argumentai nieko neįrodo ir kad visas mintis sąlygoja iracionalūs procesai. Ne kartą ginčydamasis
su protingu žmogumi nurodydavau, kad jo užimta pozicija logiškai implikuoja mąstymo
vertingumo neigimą. Jis suprasdavo ir sutikdavo su manimi, tačiau tai nekliudė jam ir toliau
laikytis savo pirminės nuostatos. Jis be baimės pripažindavo, kad visos mūsų mintys beprasmės.
Tokie, mano nuomone, yra pagrindiniai mentalinio klimato, kuriame turi dirbti šiuolaikinis evangelistas,
bruožai. Kartais aš pagalvoju, ar prieš atverčiant žmones į krikščionybę nereikėtų jų pirmiau atversti į tikrąją pagonybę.
Jeigu jie būtų stoikai, orfistai,
mitraistai ar (dar
geriau) žemę garbinantys valstiečiai, mūsų užduotis būtų lengvesnė. Štai kodėl šiuolaikinės pagonybės (teosofijos,
antroposofijos ir t.t.) aš nelaikau absoliučiai blogu simptomu.
Dabartinė situacija, žinoma, turi ir gerų elementų. Visuomenė turbūt sąžiningesnė negu bet
kada anksčiau: ir nors elgesy ne itin atsispindi dorovė, manau, šiuolaikinis jaunimas ne toks
geidulingas ir pasidavęs gašlioms mintims, kaip buvo kuklesniais ir padoresniais amžiais. (Tai tik
įspūdis, kuris gali būti klaidingas). Be to, manau, kad pats mūsų izoliacijos faktas, tas faktas, jog
mes daromės kone vieninteliais žmonėmis, kurie apeliuoja į palaidotą (bet ne mirusį) žmogišką
objektyvios tiesos alkį, gali būti ir jėgos, ir sunkumų šaltinis. Prieš baigdamas turiu pridurti, jog
mano paties sugebėjimų ribotumas vertė mane visada naudoti daugiausia intelektinį metodą.
Tačiau teko patirti ir tai, kai šiuolaikinėje auditorijoje stebuklus darė ir emocionalesnis bei
pneumatiškesnis būdas. Kai Dievas suteikia dovaną, galingas ir skelbimo kvailumas (1 Kor 1,
21). Tačiau geriausia yra dviejų komanda: vienas griauna proto tvirtoves, kitas tiesiogiai atakuoja širdį.
*) Prozelitas (iš gr. Proselytos kaip hebrajiško ger tošav
vertimas) žmogus, perėjęs į kitą tikėjimą; uolus jo išpažinėjas; naujakrikštis. Senajame Testamente reiškia
atėjūną, o Naujajame testamente atsivertusį į judaizmą (dažniausiai iš graikų senosios religijos). Buvo skiriami
tikrieji prozelitai (teisumo prozelitai), kurie įsiliedavo į žydų tautą priimdami apipjaustymą, ir žydų
bičiuliai prozelitai, neįsilieję į žydų tautą.
Straipsnis publikuotas PRIZMĖJE, 98/3
Kitos Prizmės publikacijos:
Bažnyčia ir seksualumas
Kumrano ritinių paslaptis
Tamsioji ir saulėtoji abejonės pusė
Blezas Paskalis: mokslinis mąstymas ir krikščioniškas tikėjimas
Straipsnio papildymas C.S. Lewis mintimis
Tikėjimas
Niekuomet nesukoncentruokite savo tikėjimo į žmogų - net jei tai būtų pats geriausias ir išmintingiausias žmogus visame pasaulyje.
Iš smėlio galima padaryti daug puikių dalykų, tačiau nemėginkite ant jo statyti savo namo.
Mere Christianity
Įsikūnijimas
Nėra reikalo krimstis dėl to, kad nesijaučiate drąsus. Ir mūsų Viešpats taip nesijautė prisiminkite Getsemanės sceną.
Esu dėkingas, kad, tapdamas žmogumi, Dievas nepasirinko būti geležinių nervų
žmogumi. Tai nebūtų labai pagelbėję tokioms silpnoms būtybėms kaip tu ir aš.
Letters of C. S. Lewis
Malda
Malda yra prašymas.
Priešingai reikalavimui, prašymo esmė yra ta, jog jis gali būti patenkintas arba nepatenkintas.
Todėl, jei beribis, išmintingas Asmuo klauso ribotų ir kvailų tvarinių prašymų,
nieko nuostabaus, jog kartais į tuos prašymus Jis atsako, o kartais ne.
The Worlds last night
Apie darboholizmą
Saikingumą galima prarasti tiek geriant, tiek dirbant.
Letters to an American Lady
Daugiau C. S. Lewis kūrybos bei apie jį patį skaitykite:
https://www.cslewis.com/uk
Susanos istorija
Visų dienų apmąstymai
Kalėdų giesmių istorija
Benediktas ir jo Regula
C. Lewis. Didžiosios skyrybos
Fokso kankinių knygą: Kruvinoji Meri
Lesteris Samralas. Žmogus, 1 knyga
Astrologijos spindesys ir skurdas
Jonas Auksaburnis. Apie Susaną
Kodėl kovo 8-oji?
Pasaulinio Tvano skiltis
Mitologijos skyrius
Religijos skiltis
Pasaulio sukūrimo puslapis
Vartiklis
|
|