L. Vitgenšteinas. Kultūra ir vertė
Knygoje Kultūra ir vertė chronologiškai pateiktos L. Vitgenšteino 1914-51 m. rašyto dienoraščio pastabos apie filosofijos, religijos, kultūros ir meno prigimtį. Čia filofofas jau nebe šaltas filosofas logikas, o įdėmus ir jautrus žmogus. Tai atviras jo pokalbis su pačiu savimi.
1914
Kai klausomės kino, esame linkę jo kalbėjimą laikyti neartikuliuotu gargaliavimu. Tas, kas supranta kiniškai, atpažins jį kaip kalbą. Taip ir aš dažnai žmoguje negaliu atpažinti žmogaus.
1929
Mano filosofavimo būdas man pačiam kaskart vis dar yra naujas, todėl turiu taip dažnai kartotis. Kitai kartai jis bus įaugęs į kūną ir kraują, ir pasikartojimai atrodys nuobodūs. Man jie būtini.
Vitgenšteino namas Norvegijoje
Vakariečiai protėvių garbinimo ženklų yra visur: suoliukai parkuose tiems, kurie kadaise ten sėdėjo, atminimo lentelės prie pastatų, statulos iškiliausiems. Didžiausi mūsų atsidavimo veiksmai yra kelionės į ten, kur gyveno, dirbo ar mirė gerbiami pirmtakai.
Iš L. Vitgenšteino namo greta Skjoldeno miestelio Norvegijoje buvo likę tik pamatai. Jo vietą buvo sunku rasti, sunku pasiekti... Tą vietą vietiniai vadino Østerrike (Austrija). Tačiau filosofo namas buvo išlikęs 1958 m. jis buvo perkeltas į
miestelį ir atstatytas su pakeitimais. Originalūs langai buvo saugomi klėtyje. Vis tik namo atstatymas atrodė svajone iki 2014 m. Skjoldene net nebuvo Vitgenšteino fondo. Tačiau vėliau tas planas įgavo pagreitį, kai savininkas pagrasino jį sunaikinti, jei nebus iš jo nupirktas. 2017 m. kovą Sogn og Fjordane apygarda ir vietinis Luster Sparebank bankas skyrė tam po 1 mln. kronų 2018 m. gegužę namo rekonstrukcija prasidėjo; darbai vyko sparčiai. Jo inauguracija įvyko 2019 m. birželio 20 d.
1913 m. spalį L. Vitgenšteinas atvyko į Bergeno uostą, kai ieškojo ramybės ir nuošalumo, kur galėtų dirbti. Nebuvo aišku, kur jis ruošėsi vykti, tačiau viešbutis, kuriame jis ketino apsistoti, buvo uždarytas žiemai. Austrijos-Vengrijos konsulas jį nusiuntė į Skjoldeną, kur turėjo kontaktų. Taip atitiktinai Vitgenšteinas ir atsidūrė ten, toli nuo namų. Iškart aišku, kodėl jis pasirinko šią vietą: izoliuota ir tyli, su nuostabiu vaizdu į Eidsvatneto ežerą nuo kalno, kuris birželio mėnesį vis dar padengtas sniegu. Čia galima mąstyti ir rašyti. Įvairiu metu jis čia gyveno iki 4-o dešimtm. ir čia parašyta žymi jo darbų dalis.
Tačiau tikrovė nėra tokia tiesmukiška. Jei nori būti nematomas, pasislėpk kitoje kalno pusėje, Stavangerio un-to urbanistikos profesorius Harald Rostvikas*), Vienas gyvenimas trys universitetai projekto, jungiančio Berlyno, Kembridžo ir Mančesterio mokslininkus, tyrinėjančius Vitgenšteino palikimą, koordinatorius. Iš namo balkono vaizdas per ežerą atsiveria į miestelį tarsi sakydamas tarsi iš tikro norėtum atsiverti kitiems Vitgenšteinas savo nuošalų namą įrengė taip, kad bet kas miestelyje galėtų jį matyti.
Ežeras nėra didelis ir kai užšąla žiemą, galime nesunkiai jį pereiti. Kai būdavo per šalta, per drėgna ar jausdavosi pernelyg vienišas, Vitgenšteinas dažnai apsistodavo Eide Gårde, ūkininko troboje, matomoje iš jo buveinės. Save name jis netgi negyvendavo ilgiau nei po kelis mėnesius. Kaip ir H. Toro du metai prie Voldeno tvenkinio, Vitgenšteino pasitraukimas iš pasaulio buvo labiau tik dalinis, skirtingai nuo legendos apie jį. Toro motina išskalbdavo daugelį jo daiktų ir atnešdavo jam maisto. Jo trobelė buvo vos 20 min. nuo šeimos namų, kuriuos jis dažnai aplankydavo.
Skjoldenas sukelia atsiskyrėlio filosofo, atsisakantį minios, vaizdinį. Bet tik nedaugelis filosofų iš tikro tokiais buvo daugelis jų buvo polis atstovais. Jie traukė į miestus, kur kunkuliavo žmonių ir idėjų srautai, skatinantys kūrybinę energiją. Hjumas mėgo nuvykti į šeimos namus Ninewellse, tačiau jis žinojo, kad Edinburgas buvo tikroji rašytojo scena. Filosofija gyvena miestuose; atsiskyrimas tėra tik poilsio pertraukoms.
Šiuolaikiniais standartais 20 a. pradžios Skjoldenas nebuvo ypač nuošalus; jis buvo pramonės avilys, pagrindinis uostas giliausiai žemyne ilgiausiame Norvegijos fiorde. Jame buvo didelis ledo sandėlis ir limonado gamykla. 1912 m. jame pastatytas didelis viešbuti ir vasarą sulaukdavo nemažai turistų. Tingus, dabar 300 gyventojų turintis miestelis, mažai primena buvusį Vitgenšteino laikais tad nenuostabu, kad jo ramybė dažnai buvo sutrikdoma.
Vaizdas į SkjoldenąNet pats namas nėra toks romantiškas kaip galima pamanyti. Kiek klaidina norvegų kalbos žodis hutte, kas skatina jį vadinti Vitgenšteino lūšnele. Iš tikro tai neblogas dviejų aukštų namelis, kuriame gali gyventi visai komfortiškai.
Didžiausias suklydimas apie Vitgenšteiną buvo tai, kad jis buvo čia laimingas. Kartais jis jautėsi pernelyg vienišas; ir kartą kelis mėnesius jis praleido ūkininko troboje, nes baiminosi beprotybės, galinčios [jį] įveikti.
1936-37 m. kelionė į Skjoldeną buvo ypač svarbi. Vitgenšteinas daug laiko praleido apmąstydamas savo nuodėmes, rengdamas išpažintis, kad dažnai įskaudindavo artimus draugus. Viena jų buvo jo manymas, kad yra mažiau žydu nei buvo, ir kad būdamas mokytoju Austrijoje po Pirmojo pasaulinio karo jis trenkė merginai, o paskui neigė, kad tai padarė. Tai rodo jo moralinę būseną.
Vitgenšteinas į Norvegiją atsivežė užrašus, žinomus kaip Rudoji knyga, kuriuos ketino pertvarkyti į knygą. Tai užmetė lapkričio pradžioje, sakydamas, kad bandymas sutvarkyti ... yra bevertis. Tad jis pradėjo nuo nulio ir parašė tai, kas tapo Filosofinių tyrinėjimų pirmosiomis 188 pastraipomis. Manoma, kad tai vienintelė vėlyvojo Witgenšteino kūrybos dalis, kuria jis buvo visiškai patenkintas - vienintelė dalis, kurios vėliau jis niekada nebandė peržiūrėti ar pertvarkyti.
Rudojoje knygoje Vitgenšteinas kritikavo požiūrį, kad žodžiai reiškia daiktus, o tai reiškia, kad jis taip pat buvo prieš pažiūras, išdėstytas Loginiame filosofiniame traktate (1921), kad žodžių reikšmės buvo užfiksuotos mentaliniuose vaizdiniuose. Jis sugriežtino savo mokymą, kad žodžio prasmę lemia tai, kaip jis vartojamas. Pvz., geras nereiškia abstrakčios sąvokos ar nefizikinės daiktų savybės - atvirkščiai, jūs žinote, ką reiškia gėris, kai žinote, kaip žodis vartojamas skirtingais būdais ir kontekstuose.
1930
Kartą ir, galimas daiktas, teisingai pasakiau: iš ankstesnės kultūros liks griuvėsių krūva ir galiausiai pelenų krūva, bet virš pelenų plevens dvasios.
1931
Gėdinga, kai turi pasirodyti kaip tuščia žarna, kurią teišpučia dvasia.
Filosofai dažnai panašūs į mažus vaikus, kurie pirma pieštuku pakeverzoja popieriuje bet kokius brūkšnius, o paskui suaugusiųjų klausia: Kas čia? O nutiko taip: suaugęs žmogus vaikui dažnai ką nors nupiešdavo ir sakydavo: Čia žmogus, Čia namas ir t. t. Ir štai dabar vaikas brėžia brūkšnius ir klausia: O kas čia?1937
Niekas negali nemeluodamas pasisakyti esąs šlamštas. Nes jeigu aš taip sakau, tam tikra prasme tai gali būti teisinga, tačiau negaliu būti persmelktas šios tiesos antraip turėčiau arba išprotėti, arba pasikeisti.
1938
Filosofijos bėgimą laimi tas, kas gali bėgti lėčiausiai. Arba tas, kuris paskutinis pasiekia tikslą.
19391940
Didžiulę troškimų tuštybę atskleidžia tai, kad, pavyzdžiui, aš trokštu kuo greičiau prirašyti gražią užrašų knygutę.
Man iš to jokios naudos; aš noriu to ne todėl, kad tai, tarkim, atskleis mano produktyvumą. Tai veikiau poreikis kuo greičiau atsikratyti to, prie ko esi pripratęs. O vos atsikratęs šita knygute aš juk pradėsiu naują, ir neišvengiamai kartosis tas pat.1940
Vienas iš svarbiausių mano metodų yra toks: istorinę mūsų minčių raidą įsivaizduoti kitaip, nei iš tikrųjų buvo. Jei tai padarai, pamatai problemą visai iš kitos pusės.
1941
Mano stilius yra lyg prasta muzikinė frazė.
1942
Debesų nepastatysi. Todėl išsvajota ateitis niekuomet netampa tikrove.
1944
Kaip gyvenime mus supa mirtis, taip ir sveiką protą supa beprotybė.
1945
Nėra protinga niršti netgi ant Hitlerio, juo labiau ant Dievo.
1946
Prie minčių būtų galima prikabinti kainas. Kai kurios kainuoja daug, kai kurios mažai. O kuo mokama už mintis? Manau, drąsa.
Jeigu žmonės kartais nedarytų kvailysčių, apskritai nenutiktų nieko protinga.1947
Ar tik aš negaliu įkurti mokyklos, ar joks filosofas to negali? Aš negaliu įkurti mokyklos, nes, tiesą sakant, nenoriu, kad mane mėgdžiotų. Bent jau tie, kurie spausdina straipsnius filosofiniuose žurnaluose.
Regis, kad man dar toli iki šių dalykų supratimo, taigi iki taško, kai žinosiu, apie ką turiu kalbėti ir apie ką kalbėti nereikia. Nuolatos įsipainioju į smulkmenas, nežinodamas, ar apskritai turėčiau kalbėti apie tuos dalykus, ir man atrodo, kad aš, ko gero, apvaikštau didžiulę teritoriją tik tam, kad kada nors apie ją nebesvarstyčiau. Ir šiuo atveju tokie svarstymai nėra beverčiai todėl, kad jie ne vien juda ratu.1948
Filosofuojant reikia nusileisti į pirmapradį chaosą ir pasijusti ten kaip namie.
Tai, ką čia rašau, gali būti silpnoka; na, vadinasi, nesugebu parašyti to, kas būtų didinga ir svarbu. Tačiau šiose silpnokose pastabose slypi didelės perspektyvos.
Mūsų vaikai jau mokykloje mokosi, kad vandenį sudaro vandenilis ir deguonis, o cukrų anglis, vandenilis ir deguonis. Kas to nesupranta, yra kvailas. Svarbiausi klausimai yra pridengiami.1949
Vidutiniškas rašytojas turi saugotis, kad šiurkščios, netaisyklingos išraiškos per greitai nepakeistų taisyklinga. Taip jis nužudo pirmąją mintį, kuri vis dėlto dar buvo gyvas daigelis. Dabar jis sausas ir visai bevertis. Jį galima išmesti į mėšlyną. O varganas daigelis visgi buvo šio to vertas.
1950
Didi Bethoveno širdis. Niekas nepasakytų didi Šekspyro širdis. Lengva ranka, sukūrusi naujas natūralias kalbos formas man atrodytų teisingiau.
1951
Dievas man gali pasakyti: Teisiu tave tavo paties lūpomis. Tu purteisi iš pasibjaurėjimo savo paties veiksmais, matydamas taip elgiantis kitus.
Vertė Saulenė Pučiliauskaitė
*) Haraldas Rostvikas (Harald N. Rostvik, g. 1949 m.) norvegų Stavangerio un-to urbanistinio planavimo profesorius ir Bergeno Architektūros mokyklos architektūros profesorius, rašytojas. Abiejose vietose jis dirba atsinaujinančios energijos ir su saulės energijos panaudojimu. Parašė per 10 knygų, daugybę straipsnių.
Rortis apie tiesą
Vitgenšteino kopėčios
Struktūrinė lingvistika
Kuo abejojo Dekartas?
Kopėčių patraukimo simptomai
Heidegeris. Europos nihilizmas
Apie žmogaus ir antžmogio mirtį
S. Lemas. Kinų kambario paslaptis
Ankstyvieji L. Vitgenšteino ieškojimai
Post-modernistinis tylėjimo diskursas
Kalba: Susijungia begalybėje per Dzen?
Bartheso teksto teorijos teorinis kontekstas
Amžinasis teksto sugrįžimas poststruktūralizme
Struktūrinė lingvistika: Kalba ir kalbėjimas
T. Nagel. Ką reiškia būti šikšnosparniu?
R. Descartes. Cogito ergo sum
Bergsoniška juoko teorija
Ženklai ir simboliai
Nyčė prieš Špenglerį
Jurgenas Habermasas
Filosofijos skiltis
Vartiklis